Extreme diepvriestest? Geen probleem voor de Lexus LC Convertible

  • Lexus LC Convertible doorstaat extreme kwaliteitstest van 12 uur in de diepvries
  • Auto stond met ingeklapt dak in een industriële koelcel, waardoor het interieur werd blootgesteld aan een temperatuur van -18 °C
  • Auto begon direct vanuit de klimaatkamer aan een rit op vol vermogen over het testcircuit
  • Diepvriestest bewijst dat rijden met de Lexus LC Convertible in elk seizoen mogelijk is

Omgevingstemperatuur: -18 °C

Zonneschijn en blauwe lucht zijn de ideale omstandigheden voor een rit in de Lexus LC Convertible, maar deze auto is net zo goed opgewassen tegen veel zwaardere weersomstandigheden, zoals een ijzige duurtest heeft bewezen.

Om de hoge kwaliteit van de LC Convertible aan te tonen, liet Lexus een standaarduitvoering van de auto 12 uur lang bij -18 °C in een industriële koelcel staan. Voor deze beproeving onder het vriespunt werd bovendien het vierlaagsdak ingeklapt, waardoor het interieur onbeschermd was. De test werd meteen gevolgd door een rit op vol vermogen over een moeilijk testcircuit.

De test werd uitgevoerd in de grote klimaatkamer op het testterrein van Millbrook in Groot-Brittannië. De klimaatkamer van 468 m³ wordt regelmatig gebruikt om de duurzaamheid van defensiematerieel en wegvoertuigen te testen bij temperaturen van +85 tot -60 °C en een relatieve vochtigheid tot 98 procent. Voor het bezoek van de LC Convertible werd het kwik ingesteld op -18 °C: koud genoeg om rubber te laten bevriezen en de industrienorm om de ontdooicapaciteit te beoordelen. Om de test nog zwaarder te maken, werd de Lexus van tevoren met water besproeid, zodat zich een ijslaag over de carrosserie zou vormen.

Greg Fleming, hoofdingenieur van de test: “Met het dak naar beneden zouden de interieurdelen extreem zwaar belast worden en dat zou voor niemand een fijne omgeving zijn. De hoop was dat de airconditioning, de verwarmde stoelen en het stuurwiel nog naar behoren zouden functioneren”.

Van de diepvries naar de weg

Paul Swift, een professionele stuntrijder, werd ingehuurd om de Lexus aan de tand te voelen na zijn verblijf in de diepvries. De 464 pk sterke V8-motor startte meteen en de displays en meters van de auto kwamen direct tot leven. Er waren geen nadelige gevolgen van de extreme kou merkbaar.

Zoals Swift meteen ontdekte, reageerde de Climate Concierge onmiddellijk om het interieur te verwarmen. “Ik voelde het stuurwiel en de onderkant van mijn rug warm worden, terwijl er warme lucht door de ventilatieopeningen in de hoofdsteun achter mijn nek werd geblazen. Het was eigenlijk heel aangenaam als je bedenkt dat het 18 graden onder nul was. De auto gaf me meteen een comfortabel gevoel”, zegt hij.

Daarna demonstreerde hij zijn rijvaardigheid terwijl hij de Lexus vanuit de klimaatkamer naar het testcircuit van Millbrook reed. Dit bergachtig parcours wordt gekenmerkt door lastige bochten, hellingen en afdalingen. De LC Convertible zette hier opwindende prestaties neer die bij zijn styling en comfort passen. En terwijl de auto steeds meer snelheid maakte, viel het ijs in stukken van de carrosserie.

“Ik wist niet precies wat er zou gebeuren, maar toen ik op de startknop drukte, startte de auto meteen”, zegt Swift. “Het circuit is zwaar, dus je vraagt veel van de auto en je kunt het chassis voelen”, legt Swift uit. “Er was geen probleem met onderstuur, het schakelen ging moeiteloos en de uitlaat maakt een aantrekkelijk grommend geluid wanneer je terugschakelt. Dit is een heerlijke auto, die precies doet wat je van hem verlangt ... zelfs na een verblijf in de diepvries.”

 

 

Ellen De Wilde

PR Manager Toyota & Lexus BeLux

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Lexus Belgium