DIGITALE ZIJMONITORS NU VERKRIJGBAAR OP DE LEXUS ES LUXURY SEDAN IN EUROPA

• Klassieke achteruitkijkspiegels vervangen door compacte digitale camera's in hoge resolutie, sturen beelden in reële tijd door naar monitors in de wagen
  • Beschermd tegen regen, sneeuw en vuil om in alle rijomstandigheden optimale beelden te verzekeren
  • Meer veiligheid met automatisch vergroot beeld wanneer de bestuurder de richtingaanwijzers gebruikt, in achteruit schakelt of op verzoek, om dode hoeken vermijden
  • Europees debuut op het Autosalon van Genève
Lexus stelt, met de introductie van de digitale zijmonitor voor zijn ES 300h luxueuze hybride sedan in Europa, alweer een geavanceerde technologie ter beschikking van zijn klanten voor nog meer veiligheid en rijcomfort. Deze technologie kent haar Europees debuut op het 2020 autosalon in Genève, met een onmiddellijke start van de verkoop op geselecteerde markten*.

*Voor beschikbaarheidsinformatie voor uw markt neemt u contact op met uw lokale Lexus-verdeler. In België en het Groothertogdom Luxemburg zullen de digitale zijmonitors beschikbaar zijn vanaf oktober.

Het systeem werd in 2018 in Japan als wereldprimeur voorgesteld voor in grote volumes geproduceerde wagens. Hiermee worden klassieke deurspiegels vervangen door compacte, buitencamera's in hoge resolutie, gekoppeld aan monitors in de wagen. Ze bieden in alle rijomstandigheden een beter zicht op de omgeving achter en direct naast de wagen, om de dode hoek te beperken of helemaal te vermijden. Bovendien wordt de weergave automatisch vergroot wanneer de wagen een bocht neemt of achteruit rijdt.

ERGONOMISCH ONTWERP

Door het ergonomische ontwerp van het systeem kan de omgeving rond de wagen worden gecontroleerd met minder hoofdbeweging links-rechts, wat perfect beantwoordt aan het streven van Lexus om de belasting voor de bestuurder te verminderen. De twee vijf-inch kleurmonitors zijn aan de voet van de A-stijlen geplaatst, op de hoogte van de deurspiegels, zodat ze binnen de intuïtieve kijklijn van de bestuurder vallen. Dit betekent dat de bestuurder zijn natuurlijke manier om in de achteruitkijkspiegels te kijken, niet significant moet veranderen.

De camera's zijn ondergebracht in compacte, aerodynamische behuizingen die de elegante lijnen van de ES aanvullen. Omdat ze kleiner zijn dan deurspiegels genereren ze minder windlawaai en steken ze minder uit in het voorwaartse diagonale zicht van de bestuurder.

De camera's beschikken over een ingebouwde verwarming om bevriezing of beneveling te voorkomen, en ze zijn zo opgesteld dat ze niet worden verduisterd door regendruppels of sneeuw. Indien nodig kan de bestuurder met een schakelaar op het dashboard de ontwaseming activeren, zodat altijd een helder zicht verzekerd is.

Het systeem heeft een luminescentiesensor, die 's nachts automatisch de weerkaatsing van de koplampen van achterop komende auto's vermindert, zodat de bestuurder een veel beter zicht achteruit heeft.

AUTOMATISCHE VERGROTE WEERGAVE

Wanneer de bestuurder de richtingaanwijzers gebruikt of de achteruitversnelling kiest, tonen de digitale zijmonitors automatisch een groter weergavebeeld langs en achter de wagen, waardoor de dode hoek wordt vermeden en veiliger kan worden gemanoeuvreerd. Een pictogram in de hoek van het scherm waarschuwt de bestuurder voor de wijziging in de beeldverhouding. Wanneer de bocht genomen is, van rijvak werd veranderd of de wagen is geparkeerd, keert het systeem automatisch terug naar de standaardinstelling. De bestuurder kan ook handmatig naar de vergrote weergave schakelen of de functie uitzetten.

Het systeem kan worden geregeld met bedieningselementen op het deurpaneel van de bestuurder, net zoals bij klassieke deurspiegels. Een menufunctie biedt toegang tot de systeeminstellingen, zoals helderheid en – een unieke functie van het Lexus-systeem – automatische intrekking van de camera's wanneer de wagen geparkeerd is. Het systeem beschikt ook over een dodehoekmonitor.

AUTOMATISCHE REFERENTIELIJNEN

De digitale zijmonitors helpen de bestuurder ook om de wagen veilig te positioneren tijdens parkeren of rijden door automatisch referentielijnen aan de beelden toe te voegen.

Tijdens parkeren geven de lijnen een afstand van 20 en 50 cm tot de achterbumper aan en 50 cm langs de zijkant van de wagen. Deze lijnen worden weergegeven op het livebeeld en ook in een pictogram op het display, waar de positie van de wagen in bovenaanzicht wordt getoond.

Bij rijden op de snelweg kan de bestuurder de veilige afstand tot ander verkeer beter beoordelen dankzij referentielijnen die een afstand van 5 m, 10 m en 15 m op de voorliggende weg aangeven wanneer met snelheden tot 70 km/h wordt gereden. Bij hogere snelheden zijn de afstanden 5 m, 10 m, 15 m en 30 m.