DE NIEUWE LEXUS UX

DE NIEUWE LEXUS UX

Dinsdag 11 september 2018

  • Krachtig "Creative Urban Explorer"-design
  • De eerste Lexus op basis van het nieuwe GA-C platform (global architecture - compact)
  • Uitzonderlijke stijfheid van de carrosserie en laag zwaartepunt voor superieure wendbaarheid
  • Verkrijgbaar als zelfopladende hybride (UX 250h) en benzine (UX 200)

De nieuwe Lexus UX biedt de innovatieve luxe en veiligheid die we van het merk gewend zijn, in combinatie met gedurfde nieuwe designelementen en ultra-efficiënte nieuwe aandrijflijnen. Voor veel klanten zal de UX niet alleen hun eerste Lexus zijn, maar ook hun eerste luxevoertuig.

De naam UX is afgeleid van het uitgangspunt van het ontwerpteam en beschrijft de missie van het voertuig: Urban + X-over (crossover) = UX.

"De Lexus UX is ontworpen voor de moderne urban explorer die op zoek is naar een frisse, eigentijdse en dynamische kijk op comfortabel rijplezier", zegt Chika Kako, Executive Vice President van Lexus International en Chief Engineer van de UX. "We hebben de UX zo ontworpen dat hij dertigers aanspreekt. Deze leeftijdscategorie zoekt niet alleen naar wat nieuw en spannend is, maar ook naar wat relevant is voor hun levensstijl."

Dankzij de dynamische instelling biedt de UX een snelle, boeiende en soepele manier van rijden, waardoor het een unieke  nieuwe verschijning is binnen het luxueuze segment van compacte crossovers.

De UX is de eerste Lexus die is gebouwd op basis van het nieuwe Global Architecture - Compact (GA-C) platform. Een lichtgewicht maar eveneens superstijve structuur, een extreem laag zwaartepunt en nauwkeurige afstelling van de vering geven de UX een uitstekende wendbaarheid en rijcomfort, in combinatie met buitengewone rijeigenschappen.

"Ik wilde een positieve draai geven aan het beeld van de crossover met een hoge carrosserie waarmee zorgvuldig moet worden gemanoeuvreerd en een auto ontwikkelen met  behendige prestaties en uitstekende wendbaarheid waarmee net zo gemakkelijk kan worden gereden als met een sedan", zegt Chief Engineer Kako.

De UX is verkrijgbaar in twee modellen. Vooreerst de UX 250h, voorzien van een zelfopladende hybride aandrijflijn van de vierde generatie met een nieuwe hoogrendement 2.0-liter viercilinder benzinemotor die speciaal voor dit platform is ontworpen. Daarnaast is er de UX 200, waarbij de 2,0-liter benzinemotor is gekoppeld aan de nieuwe Direct-Shift Continuously Variable Transmission (D-CVT). Deze laatste is evenwel niet beschikbaar in België en Luxemburg.

 

EUROPA - EEN BELANGRIJKE MARKT VOOR DE NIEUWE LEXUS UX

De Europese markt biedt grote mogelijkheden voor de nieuwe Lexus UX, een regio waar klanten in toenemende mate op zoek zijn naar hoogwaardige alternatieven voor conventionele sedans, stationwagens en hatchbacks die beter passen bij een moderne levensstijl. Dit heeft geleid tot een grotere keuze binnen het groeiende marktsegment van de compacte crossover, waarbij de UX zich onderscheidt van de concurrentie als een stijlvollere speler met een sterke dynamische aantrekkingskracht en het unieke voordeel van de schone en de efficiënte Lexus-technologie voor zelfopladende hybrides.

De UX is eigenlijk een nieuw soort crossover, een "urban explorer" met een nieuwe kijk op luxe voor de hedendaagse automobilist. Naast de gerenommeerde CT hatchback, neemt de UX een plaats in als instapmodel voor het Lexus-gamma en speelt deze een belangrijke rol in het bereiken van de doelstelling van een jaarlijkse verkoop van 100.000 exemplaren in Europa* tegen 2020. De technologie voor zelfopladende hybrides heeft een groeiende aantrekkingskracht, nu de markt zich verplaatst van diesel naar alternatieve, geëlektrificeerde aandrijflijnen.

De UX zal in Europa een grote aantrekkingskracht hebben, vooral voor klanten met jonge gezinnen die de flexibiliteit van een crossover op prijs stellen, maar ook een auto willen die zo wendbaar is als een hatchback om comfortabel door de stad te rijden. In dit opzicht is de UX de ideale partner voor dagelijks gebruik, maar ook om naar onbekende plaatsen te reizen en nieuwe ervaringen op te doen. Tegelijkertijd is de UX een uitstekende keuze voor gezinnen waar de kinderen het huis uit zijn en voor koppels die regelmatig zakenreizen met vrijetijdsreizen combineren.

Als eerste compacte crossover van Lexus voegt de UX zich bij de grotere en gerenommeerde NX- en RX-modellen om zo een krachtig crossover- gamma voor de Europese markt aan te vullen. Dit model is de basis van een nieuwe dimensie van het merk: stoer design, boeiende prestaties, fantasierijke technologie en superieur "takumi"-vakmanschap.

*De verkoop van Lexus Europe omvat de landen van de Europese Unie, Noorwegen, IJsland en Zwitserland, evenals de volgende Oost-Europese markten: Rusland, Oekraïne, Kazachstan, Kaukasus, Turkije en Israël.

 

EXTERIEURDESIGN EN AERODYNAMICA

De designers van de Lexus UX creëerden een algemeen designthema dat kracht met verfijning combineert. Stijlvol en toch functioneel.

Hoewel de basisvorm van de 'spindle grille' op die van de andere Lexus-modellen lijkt, is deze uniek voor de UX. De grille is voorzien van een nieuw maaspatroon met afzonderlijke elementen die geleidelijk van vorm veranderen wanneer ze vanuit het centrale Lexus-embleem worden uitgestraald. De grille creëert een intrigerend driedimensionaal uiterlijk dat volgens de kijkhoek lijkt te veranderen.

Het koplampdesign maakt het vooraanzicht  van de UX compleet en biedt een vastberaden, zelfverzekerde strakke blik . De dagrijlichten boven de koplampen hebben een pijlpuntmotief, wat de L-vormige lichtsignatuur van deze Lexus benadrukt. Deze dagrijlichten verschijnen als wenkbrauwen boven de standaard dubbele ledkoplampen met enkele projector of de optionele ultrakleine leds met 3 projectoren.

De basisvorm van het voertuig vloeit voort uit de lijnen van de 'spindle grille' om als het ware de cabine te  omhullen.. Strakke, opvallend gevormde oppervlakken en indrukwekkend uitlopende voor- en achtervleugels zorgen voor een krachtige indruk.   Het aerodynamische profiel, de brede wielen (alsof ze naar de uithoeken geduwd zijn) en een gedurfde grille aan de voorzijde creëren een wendbare houding

De wielboogprofielen, die de carrosserie beschermen tegen grind dat door de banden wordt opgeworpen, gebruiken de luchtstroming over de randen om turbulentie en opwaartse druk op de carrosserie te verminderen, wat de stabiliteit van de auto verbetert.

Ook de achterlichten vervullen een gelijkaardige functie. De 'Aero Stabilising Blade Lights' beginnen bovenaan de achtervleugels en overspannen de achterkant van het voertuig. Door de luchtstroom langs de achterkant van de UX te leiden, vermindert dit design eveneens de turbulentie en opwaartse druk, wat de stabiliteit van het voertuig in bochten en bij zijwind verbetert.

De lampen over de volledige breedte projecteren een opvallend nachtelijk licht gevormd door een opeenvolging van 120 leds dat spits  toeloopt in de richting van het middelpunt, met een dikte van slechts 3 mm op het smalste punt. Een vleugelachtige spoiler op de achterkant van het dak, samen met een vlakke onderzijde, verbeteren de geruisloosheid en zuinigheid van het voertuig.

Takumi (Japans voor "ambachtsman") modelontwerpers werkten samen met de afdelingen Design en Engineering om alle buitenoppervlakken van de UX te verfijnen. Hun werk was cruciaal voor het verfijnen van oppervlakken tot een niveau van 0,01 mm, waardoor de grenzen voor gestanste carrosserieprofielen werden verlegd.

De standaard 5-spaaks 17x6,5-inch aero-wielen met aluminium legering zijn voorzien van Gurney-flaps langs de spaakranden om de windweerstand te verminderen en de luchtstroom te verhogen om de schijfremmen te koelen.

Het design trekt lucht van de binnenkant van het wiel, terwijl de luchtstroom aan de buitenkant van het voertuig het wieloppervlak volgt. De UX is ook verkrijgbaar met  18-inch aluminium wielen, inclusief de exclusieve wielen voor de F SPORT uitvoeringen.

 

UNIEKE KLEUREN VOOR EEN UNIEKE UX

De Lexus UX is verkrijgbaar in 13 koetswerkkleuren die de krachtige lijnen van het voertuig accentueren.

Voor de UX werden drie exclusieve, nieuwe kleuren ontwikkeld: Blazing Carnelian creëert levendigheid en dieptegevoel door middel van een meerlaags verfproces dat een rode basiskleurenlaag combineert met een gele mica-interferentielaag.

Terrane Khaki biedt een sterk contrast tussen heldere accenten en donkere, rustige tinten. De micadeeltjes zijn zoveel mogelijk vergroot zonder kleurverschillen te creëren, waardoor er een hoge glans wordt verkregen die tegelijk robuustheid uitstraalt.

Celestial Blue zorgt voor een effen blauwe kleur met glasvlokken die schitteren in het zonlicht.

 

INTERIEURDESIGN:  EEN NIEUWE VORM VAN LEXUS LUXE

De cabine van de Lexus UX is ontworpen om het gevoel van een dynamische, luxe sedan op te wekken, maar tegelijk de hogere zitpositie en veelzijdigheid van een crossover te bieden. De materialen en het vakmanschap zijn puur Lexus, waarbij Japanse tradities in vakmanschap en gastvrijheid met innovatieve productietechnieken worden gecombineerd.

Tegelijkertijd biedt het UX-interieurdesign ook een gevoel van veiligheid. Bijvoorbeeld, de bovenzijde van de deurpanelen roept het beeld op van een robuust frame en geeft zo een veilig gevoel in de auto.

Geïnspireerd door een traditioneel Japans concept dat de grens tussen het exterieur en het interieur vervaagt, creëerden designers een gevoel van naadloze continuïteit binnenin de UX. Vanuit de bestuurdersstoel lijkt het bovenste gedeelte van het instrumentenpaneel zich uit te strekken voorbij de voorruit tot in de vleugels van de carrosserie. Het resultaat is dat de bestuurder een optimaal gezichtsveld heeft en een duidelijk overzicht over de afmetingen van het voertuig en de positie van de banden. Van buitenaf gezien lijkt de motorkap via de voorruit rechtstreeks op het instrumentenpaneel aan te sluiten.

Het in- en uitstappen van de UX wordt vergemakkelijkt door de optimale plaatsing van het heupgedeelte en de unieke vormgeving van het zitkussen. De mensgerichte benadering komt duidelijk tot uiting in het lage, onopdringerig  design en de slanke A-zuilen van het instrumentenpaneel, die zijn ontworpen om de zichtbaarheid te verbeteren. Zelfs bij een hogere zitpositie dan een standaard personenauto geeft de kortere afstand tussen de heup- en hielpunten de UX-bestuurder het gevoel dichter op de weg te liggen dan bij een conventionele SUV.

De UX biedt de typische, geruisloze Lexus-rijervaring, dankzij de uiterst stevige structuur en de optimale plaatsing van speciaal ontworpen, geluidsabsorberende en isolerende materialen in de hele carrosserie. Ook op typische Lexus-wijze traceerden ingenieurs geluiden tot bij hun bron om die vervolgens uit de cabine te houden. Zelfs het geluid van water dat via de banden opspat wordt verminderd.

 

“SEAT-IN-CONTROL”-CONCEPT

De UX zorgt ervoor dat de bestuurder zich dankzij het "seat-in-control"-concept meer in contact met de weg voelt. De cruciale voertuigfuncties zijn gegroepeerd rond de bestuurderszijde van de cabine en dankzij de vorm van de rugleuning kan de bestuurder ze bedienen terwijl hij toch in een comfortabele, natuurlijke houding blijft.

De UX biedt 6-voudige  handmatige of 8-voudige  elektrisch verstelbare voorstoelen, de laatste met verstelbare lendensteun voor de bestuurder. De kussens van de voorstoelen zijn voorzien van veren en schuim die speciaal zijn ontworpen om de inzittenden voorzichtig te omhullen en de druk onder de heupruimte van de inzittenden te verdelen.

De luxe van Lexus is in de hele UX-cabine aanwezig. Zo zijn het driespaaks stuurwiel en de analoge klok bijvoorbeeld afkomstig van de Lexus LS en is de UX uitgerust met Lexus Climate Concierge. Net als in de andere Lexus-modellen, wordt zo de intensiteit van de verwarmings- en koelluchtstroom automatisch aan de verwarmde en geventileerde stoelen gekoppeld, om het comfort van de binnentemperatuur te optimaliseren. De gerenommeerde aandacht van Lexus voor details komt ook duidelijk naar voren in het ontwerp van de hemelbekleding dat afleidende schaduwen bovenaan op de voorruit elimineert, evenals controleschakelaars met de kenmerkende "Lexus feel".

 

NIEUWE LUXEAFWERKINGEN

Van meet af aan heeft Lexus gebruik gemaakt van Japanse tradities op het gebied van vakmanschap en gastvrijheid om haar voertuigen een uniek gevoel van eigentijdse luxe te laten uitstralen. Lexus heeft deze aanpak aangepast aan de UX om vooral jongere klanten aan te spreken die hun eerste luxevoertuig ervaren.

Chief Engineer Kako heeft gebruik gemaakt van haar uitgebreide ervaring in materiaalontwikkeling en de tijd die ze in Europa heeft doorgebracht om het uiterlijk en de kwaliteit van het UX interieur te helpen bepalen. Het resultaat is een overzichtelijke "minder is meer"-aanpak die de UX uitnodigender en toegankelijker maakt.

"Om te bepalen of een interieur goed of slecht is, is het beheersen van het algehele evenwicht tussen continuïteit, eenheid en contrast belangrijker dan de relatieve specificaties van afzonderlijke componenten", zegt Kako.

Een voorbeeld is een optionele lederen bekleding geïnspireerd op sashiko, een gebruikelijke Japanse stiktechniek die ook wordt gebruikt bij het maken van judo- en kendo-vechtsportkleding. Dit wordt gecombineerd met een perforatiepatroon op basis van " berekende kunst" op het onderste deel van de zitting volgens een perfecte uitlijning van wiskundige curven en gradaties.

De Lexus UX biedt een ruime keuze aan kleurcombinaties voor het interieur, die elk een specifieke sfeer uitstralen en het premiumdesign benadrukken. De bekleding is verkrijgbaar in stof, leder  of een combinatie van stof en ProLuxe-leder . De standaardmodellen bieden een keuze uit vijf kleuren: Cobalt, Black, White Ash, Rich Cream en Ochre. Naast Black biedt de F SPORT ook de exclusieve kleuren Flare Red en White voor de zetels .

Het blitse instrumentenpaneel en de bekleding van de cabine bieden een keuze uit twee verschillende bekledingspatronen en vier kleuren. Als primeur voor  Lexus, biedt de UX een nieuwe dashboardafwerking geïnspireerd op Japans papier, bekend als washi. Dit wordt vaak in traditionele Japanse huizen gebruikt en het roept een kalm en warm gevoel op. Ook de lederachtige nerfafwerking, zoals in de Lexus LC coupé en LS sedan, is beschikbaar.

 

INTUÏTIEVE BEDIENINGSELEMENTEN EN DUIDELIJKE DISPLAYS

Het design van het UX-instrumentenpaneel combineert unieke Lexus-eigenschappen en intuïtieve technologie. Een 7-inch TFT LCD-displaymeter creëert digitaal realistische, analoge meters in een driedimensionale ruimte.

Het optioneel verkrijgbare  head-up display benadrukt het hightechgevoel van de Lexus UX en plaatst belangrijke voertuiginformatie in het gezichtsveld van de bestuurder.  Dit grote kleurendisplay projecteert de informatie op een virtueel "scherm" op  2,5 meter afstand  voor de bestuurder, zodat het gemakkelijker is om op het scherm te kijken en tegelijk op de weg te letten. Het heldere, contrastrijke display is bij daglicht en sneeuw gemakkelijk te zien.

De Lexus Remote Touch Interface (RTI) met haptische interface in de UX is zo ontworpen dat het even gemakkelijk als een smartphone kan worden bediend. De RTI maakt gebruik van intuïtieve handelingen, zoals dubbeltikken en vegen, om vaak gebruikte telefoonhandelingen na te bootsen. De frameloze constructie elimineert randen en dankzij een speciale coating op het oppervlak van het touchpad kunnen vingers er gemakkelijk overheen glijden terwijl het achterblijven van vingerafdrukken wordt geminimaliseerd. Het touchpad herkent Latijnse blokletters bij het ingeven  van een zoeknaam. Haptische trillingen op het touchpad-oppervlak geven  aan wanneer de cursor wordt verplaatst, waardoor het makkelijker is om de cursor met de gewenste functieknop uit te lijnen.

Met een schakelaar aan de onderzijde van het touchpad kan een bedieningsscherm met bijbehorende functies, zoals airconditioning en navigatie, worden opgeroepen. Op die manier heeft men gemakkelijk toegang zonder dat men menu's moet doorlopen. Het Lexus-logo op het oppervlak van de pad heeft 's nachts achtergrondverlichting, wat zorgt voor een unieke hightechelegantie.

 

FANTASIEVOLLE TECHNOLOGIE

De designers van Lexus creëerden een verfijnde sfeer in de cabine, bijvoorbeeld door de integratie van subtiele ledverlichting in de cabine. Witte leds verlichten de voetruimte, het handschoenenkastje en de consoleschakelaars aan de voorzijde en dienen ook als plafondverlichting, leeslampjes en laadruimteverlichting.

Een ander voorbeeld is dat elk van de UX-luchtroosters een nieuwe knopbediening gebruikt voor de richting en het volume van de luchtstroom. Door de twee functies in één regeling te combineren, konden de luchtdoorgangen van elke ventilatieopening groter worden gemaakt, waardoor de luchtstroom werd verbeterd en het geluid werd verminderd.

De luxemodellen zijn voorzien van verlichte ventilatieregelaars met aparte ledlichtbron, draadloos aangedreven door elektromagnetische resonantie van twee aangrenzende spoelen die op dezelfde frequentie trillen. Volgens hetzelfde ontwerpprincipe als de combinatieachterlichten van de Lexus LC, gebruiken de leds van de ventilatiebesturing spiegeloptieken om het effect van zwevende lichtdiepte te creëren, ook al is het lichtelement slechts 3 mm dik.

 

VEELZIJDIGHEID DANKZIJ DOORDACHTE VERPAKKING

Het UX-pakket maakt urban exploring gemakkelijker. Een wielbasis van 2640 mm  zorgt voor een soepele, stabiele rit in een ruime cabine. De lengte van 4495 mm en de voorbeeldige 10,4 m  draaicirkel (stoeprand tot stoeprand) maken dat de Lexus UX gemakkelijk te manoeuvreren en te parkeren is.

Het in- en uitstappen wordt vergemakkelijkt door verschillende factoren, onder meer de optimale plaatsing van het heuppunt, een afgesneden profiel voor het tuimelschakelaarpaneel onder de deuren en de vorm van het zitkussen. Voor de interne opslagruimte biedt de UX de grootste consolebox in zijn klasse.

Een op de meeste versies beschikbare elektrische  achterklep maakt het laden van de UX comfortabeler en de solide aluminium dakrails maken installatie van verschillende accessoiredragers mogelijk.

 

GRENSVERLEGGENDE TECHNOLOGIE BINNEN HANDBEREIK

De Lexus UX-modellen bieden de nieuwste multimedia- en navigatietechnologie van het merk. Een 7-inch EMV (Electro Multi Vision) display is standaard, en een 10,25-inch EMV-display wordt gebruikt bij  het Premium navigatiesysteem van de duurdere uitrustingsversies.Het standaard Lexus Premium Sound System kan digitale audioformaten (WAV, FLAC, ALAC en OGG Orbis) via een USB-apparaat met de hoogste resolutie afspelen, waardoor meer muzikale gegevens worden overgedragen dan via een cd. Dankzij dubbele USB-poorten bij de achterbank kunnen passagiers hun smartphones of tablets gebruiken en opladen.

Het standaardsysteem met 6-luidsprekers en het beschikbare upgradesysteem met 8 luidsprekers maken gebruik van luidsprekermembranen van bamboe-koolstof om de massa te verminderen en natuurlijk klinkende stemmen en verbeterd geluid uit de middentonen weer te geven. Beide systemen creëren een meer natuurgetrouw geluidsbeeld door gebruik te maken van tweeters die aan de zijkanten van het instrumentenpaneel zijn gemonteerd en geluid via de voorruit reflecteren. Het systeem met 8 luidsprekers is voorzien van een tweeter die centraal in het dashboard is geplaatst, een subwoofer die in de bagageruimte is gemonteerd en een krachtigere versterker.

Het Mark Levinson Premium Surround Sound System - een Lexus exclusiviteit  binnen het marktsegment - maakt gebruik van een 13 luidspreker opstelling, een 668 W versterker van klasse D met 8 kanalen met lage vervorming, Quantum Logic Surround Sound en ClariFi™ 2.0 technologie voor een meeslepende geluidsbeleving met concertdynamiek in de UX. Dit systeem is optioneel beschikbaar op de duurdere uitrustingsniveaus .

 

EEN SOLIDE STRUCTUUR OM OP VOORT TE BOUWEN

Lexus heeft de UX voorzien van een uitstekende combinatie van wendbaarheid en soepelheid, stil rijcomfort waar stedelijke klanten zich prettig bij voelen. De sleutel tot dat evenwicht is het feit dat de UX rondom het uiterst stevige GA-C platform (global architecture - compact) is gebouwd. De uitgebreide toepassing van hoogwaardig staal, hoogwaardige kleefstoffen en laserlassen zorgt voor een zeer stijve structuur, een essentiële basis voor dynamisch rijgedrag en luxueus rijcomfort.

Dankzij het gebruik van aluminium voor de zijdeuren, vleugels en motorkap en composietmaterialen voor de achterklep, heeft de UX het laagste zwaartepunt van alle voertuigen in zijn klasse (594 mm). Hierdoor biedt de UX een veilige, wendbare beleving die normaal wordt geassocieerd met de  meer dynamische hatchbacks. Een unieke ringconstructie rond de opening van de kofferdeur achteraan en achter de achterstoelen verhoogt de torsiestijfheid om crashprestaties te verhogen, de rijeigenschappen te verbeteren en lawaai en trillingen te verminderen.

De MacPherson-voorwielophanging en de multilink achterwielophanging met draagarmen, beide gemonteerd op subframes, zijn speciaal afgestemd om een combinatie van wendbaarheid en comfort te bieden op versleten stedelijke straatoppervlakken. Zorgvuldig verfijnde details zoals de kwaliteit van de demperolie, de olieafdichtingen en de wrijvingscontrole in de schokdempers hebben een belangrijke, positieve invloed op de rijkwaliteit.

De bovenste verbinding van de veerpoten verhoogt de torsiestijfheid van de motorruimte en de stuurhuisbouten worden rechtstreeks op het subframe zonder rubberen bussen bevestigd, voor een beter stuurgevoel.

De Active Cornering Assist (ACA), een functie die geïntegreerd is met de Vehicle Stability Control (VSC), helpt het voertuig de gewenste lijn van de bestuurder in een bocht te volgen door een beetje remvermogen op de binnenwielen uit te oefenen om onderstuur te onderdrukken. Het resultaat is dat de UX nauwkeuriger door bochten rijdt en zijn stabiliteit behoudt.

EEN VERING DIE ZICH AAN UW BEHOEFTEN AANPAST

De nieuwste versie van de Lexus Adaptive Variable Suspension (AVS), die debuteerde op het vlaggenschip LC Coupé, is standaard beschikbaar voor de UX F SPORT Line Plus versie. Het nieuwe AVS-systeem vermindert het rollen in bochten en verbetert het rijcomfort in hobbelige straten in de stad.

AVS gebruikt lineaire magneetventielen om de hoeveelheid schokvloeistof te variëren om de zuigerconstructie van de schokdemper te omzeilen. Zo kan het systeem de demping van de vering met 650 niveaus variëren, waardoor de werking voor de inzittenden van het voertuig transparant is.

Op basis van de ingangssignalen van de stuursensor, gieringsensor en lineaire G-sensoren past de AVS voortdurend de dempingskracht aan om de rolweerstand van de carrosserie in bochten te minimaliseren, terwijl het optimale contact met de band en rijcomfort op alle oppervlakken behouden blijven. De dempingskracht wordt bij lage snelheden verminderd en bij hoge snelheden verhoogd. Geïntegreerde functies, zoals de regeling voor rolpositie, anti-pitch, repercussie- en ruwheidssensor, passen de AVS-prestaties aan alle wegdekken en de rijdynamiek aan.

De bestuurder kan de dempingsprestaties instellen via de Drive Select-regelaar. Wanneer de modus Eco, Normal of Sport S is geselecteerd, of wanneer de Custom modus is geselecteerd met het chassis ingesteld in NORMAL, blijft de dempingskracht ongewijzigd, voor een optimaal evenwicht tussen rijcomfort, stuurrespons en een vlakke rit.

Als u de modus Sport S+ of de Custom modus met de chassisinstelling SPORT kiest, schakelt de regelmodus voor demping over naar stevigere dempingsinstellingen voor het beste dynamische rijgevoel.

Bovendien kan de AVS, door gebruik te maken van Pre-Collision System Cooperative Control, onmiddellijk de dempingskracht verhogen om de verticale en horizontale hoek van het voertuig te beperken wanneer de rijondersteuningscomputer oordeelt dat er een mogelijkheid is voor snelle input van de bestuurder om een botsing te voorkomen. De VSC Cooperative Control past de juiste demping toe als reactie op het slippen van het voertuig en veranderingen in de wrijving van het wegdek, waardoor de effectiviteit van de VSC behouden blijft.

 

SCHERPE BESTURING EN  VERSCHILLENDE VELGOPTIES

Een elektrische stuurbekrachtiging met een nieuwe, compacte en zeer stijve kolom-ondersteuningsmotor zorgt voor een kraakheldere, directe respons op de input van de bestuurder en een uitstekend stuurgevoel.

Een nieuw ontwikkelde, elektrische kantel- en telescoopstuurkolom is beschikbaar voor de UX-modellen met elektrisch verstelbare voorstoelen. Bovendien wordt in- en uitstappen bij modellen met geheugenfunctie vergemakkelijkt door de automatische  in- en uittrekfunctie die is gekoppeld aan de veiligheidsgordel van de bestuurder en de start-stopschakelaar van de motor of de hybride vermogensschakelaar. Met behulp van deze schakelaar kunnen de kantel- en telescoopmotoren het stuurwiel omhoog, omlaag, vooruit en terug verstellen, binnen een bereik van 40 mm.

Standaard worden 17 x 6,5 inch lichtmetalen aero-velgen  geleverd met 215/60R17-banden. De optionele 18-inch lichtmetalen velgen hebben 225/50RF18 95V runflatbanden. De F SPORT-modellen zijn leverbaar met high performance zomerbanden.

 

UX 250h: NIEUWE GENERATIE HYBRIDE AANDRIJVING VAN LEXUS

De UX 250h is uitgerust met een nieuwe generatie Lexus Hybrid Drive-aandrijflijn. Met een totale systeemoutput van 178 PS combineert de UX 250h een hoge brandstofzuinigheid met een soepele, natuurlijke en reactieve rijervaring.

De nieuwe 2.0 liter  viercilindermotor van de UX is een van de efficiëntste motoren in zijn klasse, dankzij revolutionaire, met laser beklede inlaatklepzetels met een geheel nieuw inlaatpoortprofiel, hoge compressieverhouding (13:1), D4-S brandstofinjectie die directe en secundaire poortverstuivers combineert om een snelle verbranding tot stand te brengen. De VVT-iE intelligente variabele kleptiming met een elektrische aandrijving aan de aanzuigzijde verbetert ook de rijeigenschappen en vermindert de uitstoot.

Een oliepomp met traploos variabele capaciteit en een koelsysteem met elektrische waterpomp dragen bij aan een ultra lage interne wrijving, waardoor de motorprestaties en het brandstofrendement verder worden geoptimaliseerd. Het systeem zorgt ook voor snellere cabineverwarming op koude dagen en snellere afkoeling wanneer de airconditioner wordt gebruikt.

Dankzij de uitlaatgasrecirculatie kan de motor snel worden opgewarmd om emissies te beperken, terwijl een roetfilter voor benzinemotoren zorgt voor een zeer efficiënte verwijdering van roetdeeltjes om te voldoen aan de voorschriften van de EURO6d PN (Particulate Number, het aantal deeltjes).

Het hybridesysteem van de UX koppelt deze nieuwe motor aan twee generatoren met elektromotoren in een nieuwe generatie hybridetransmissie die compacter en lichter is en met minder interne wrijving werkt dan de vorige hybridesystemen van Lexus. De Power Control Unit (PCU) is krachtiger en toch 20% kleiner en 10% lichter.

Het optimaliseren van het niveau van de elektrische motorondersteuning en het motortoerental geeft een lineair acceleratiegevoel zonder dat de motor op te hoog toerental draait. Het motortoerental wordt met de snelheid van het voertuig gesynchroniseerd om een onmiddellijk en continu acceleratiegevoel te creëren.

De nieuwe transmissie  verbindt de generatoren van de elektromotoren (MG1 en MG2) coaxiaal in plaats van in lijn. Door de kleinere en lichtere verpakking vermindert het wrijvingsverlies met 25%. Bovendien is de MG2 een motor met een hoger toerental, met betere prestaties en een hoger rendement.

De Sequential Shiftmatic-functie levert een reactieve remkracht op de motor in zes stappen met een schakelgevoel dat lijkt op dat van een handgeschakelde versnellingsbak. Hierbij wordt gebruik gemaakt van peddelschakelaars op het stuurwiel of de S-stand op de versnellingspook.

De snelheid waarmee het hybridesysteem de benzinemotor kan uitschakelen, bijvoorbeeld bij het rijden op lange neerwaartse hellingen, is opgedreven tot 115 km/u .

De nieuwe, compacte en lichte nikkel-metaalhydridebatterij (NiMH) en het compacte koelsysteem bevinden zich onder de achterbank, wat het lage zwaartepunt van de auto ondersteunt.

 

E-FOUR ALL WHEEL DRIVE

De UX 250h is leverbaar met voorwielaandrijving of E-Four elektrische All-Wheel Drive. In België is deze aandrijving enkel beschikbaar op de UX 250h Privilege Line en F SPORT Line Plus.

Het E-Four All-Wheel Drive-systeem maakt gebruik van een afzonderlijke, speciale elektrische motor die in de achterdifferentieel is geïntegreerd. De vermogenverdeling tussen de voor- en achteras wordt automatisch geoptimaliseerd door het Vehicle Stability Control (VSC)-systeem wanneer er wordt geaccelereerd of wanneer in bochten of op gladde oppervlakken wordt gereden. E-Four zorgt voor stabiel rijden op hellingen of besneeuwde wegen met een lager brandstofverbruik dan de conventionele All-Wheel Drive-systemen, die gebruik maken van een power split-apparaat en aandrijfas. E-Four helpt meer dan alleen de tractie in gladde rijomstandigheden: het systeem kan de stabiliteit actief verbeteren door het vermogen van het achterwiel aan te passen om een over- of onderstuurconditie te corrigeren.

 

 

UX 200: INNOVATIEVE TRANSMISSIE GECOMBINEERD MET EEN UITERST EFFICIËNTE MOTOR

In bepaalde landen binnen de Europese markt is de UX als ‘UX 200’  ook verkrijgbaar, met dezelfde 2.0 liter  viercilindermotor als de UX 250h. Dit is echter niet het geval in België.

Met zijn 171 PS (126 kW) biedt de UX 200-motor een vermogen dat vergelijkbaar is met dat van turbomotoren met een lagere capaciteit van sommige concurrenten, maar met een lagere complexiteit, minder hitte onder de motorkap en een lager gewicht van de motor, voor een betere voertuigbalans. De motor produceert een piekkoppel van 205 Nm.

De nieuwe Direct-Shift-Continuously Variable Transmission (D-CVT) combineert de soepele, brandstofzuinige prestaties van een continu variabele transmissie met een directer rijgevoel. De sleutel tot dit kenmerkende prestatiegevoel is een mechanisch tandwielmechanisme dat wordt gebruikt om vanuit stilstand te accelereren voordat het wordt doorgegeven aan het traditionele traploze transmissiesysteem.

Het resultaat is een snellere, meer lineaire acceleratie, terwijl de voordelen van een traploos variabele transmissie bij midden- en hogere snelheden behouden blijven. Temeer omdat de eerste versnelling met vaste verhouding de belasting van de riem en aandrijfschijven vermindert bij het starten en rijden met lage snelheid, waardoor de aandrijfschijf ook kleiner en lichter kan worden gemaakt, terwijl er een breder scala aan overbrengingsverhoudingen wordt geboden. Het resultaat is snellere verhoudingsveranderingen tijdens het accelereren en een totale spreiding van de verhoudingsgetallen, wat de brandstofzuinigheid optimaliseert.

Bij sterke acceleratie kan de D-CVT de overbrengingsverhouding vrij aanpassen om het schakelen te simuleren zoals een automatische versnellingsbak met meerdere versnellingen. Synchronisatie van het toenemende motortoerental en de toenemende voertuigsnelheid zorgt voor een lineair acceleratiegevoel.

 

DRIVE MODE SELECT

De UX  is uitgerust met Lexus Drive Mode Select, waarmee de bestuurder de rijervaring kan aanpassen door te kiezen uit drie verschillende rijmodi.

De Normal mode zorgt voor een optimaal evenwicht tussen rijprestaties en brandstofzuinigheid; de ECO mode optimaliseert de brandstofbesparing in alle rijomstandigheden door de gasrespons te verzachten en de werking van de airconditioning te matigen; de Sport mode zorgt voor een snellere gasrespons en een verbeterd stuurgevoel.

Bij de F SPORT Line Plus, die met AVS is uitgerust, zijn er vijf verschillende rijmodi beschikbaar: Normal, ECO, Sport S, Sport S+ en Custom.

 

VEILIGHEIDSTECHNOLOGIE EN ONDERSTEUNING VAN DE BESTUURDER

De UX-modellen zijn uitgerust met acht airbags: frontale airbags voor bestuurder- en passagier vooraan; knie-airbags voor bestuurder en passagier vooraan; zijdelingse airbags gemonteerd bij de voorste zitplaatsen en van voor naar achter gemonteerde gordijn-airbags.

Het Lexus Safety System + omvat All-Speed Dynamic Radar Cruise Control (dynamische radar cruisecontrol voor alle snelheden), Pre-Collision System (PCS) (pre-botsingssysteem) met Pedestrian Detection (voetgangersdetectie), Lane Keep Assist (rijbaanbewaking) met Lane Departure Alert (waarschuwing voor het onbedoeld verlaten van rijstrook) met Steering Assist (stuurassistentie), Road Sign Assist (RSA) (verkeersbordenherkenning), Adaptive High-beam System (AHS) (adaptief grootlichtsysteem) en Intelligent High-Beam headlamps/Automatic High Beam (AHB) (koplampen met intelligente automatische  grootlichtbundel).

Het Pre-Collision System (PCS) is verbonden met de Dynamic Radar Cruise Control. Het systeem kan werken ten opzichte van een voorligger met een snelheid van 10 tot 180 km/u. De Dynamic Radar Cruise Control met RSA (Road Sign Assist) kan de snelheidsinstelling van het voertuig snel resetten in overeenstemming met de door RSA herkende snelheidsinformatie.

Het PCS maakt gebruik van op camera gebaseerde detectie om voetgangers bij weinig licht te herkennen en de radarfunctie is uitgebreid om overdag fietsers te kunnen detecteren.

De UX heeft een ‘file-assistent’ en is dus  geschikt voor het volgen op lage snelheden, inclusief stop-start-verkeer, tot snelheden van ongeveer 30 km/u . Zo profiteert de bestuurder van de UX van meer ontspannen rijden in situaties die normaal gesproken vervelend en vermoeiend kunnen zijn, terwijl er ook een zekere mate van veiligheid wordt verkregen.

De Lane Tracing Assist gebruikt de elektrische stuurmotor om de aandrijving te helpen het voertuig midden op de rijstrook te houden. De Lane Departure Alert detecteert niet alleen gele of witte rijstroken, maar ook de zijkanten van de weg.

Andere beschikbare veiligheidssystemen zijn Parking Support Alert, dat kruisende voertuigen van de zijkant en stilstaande voertuigen voor of achter de UX kan detecteren bij het parkeren in een breder scala aan omstandigheden dan eerdere detectiesystemen voor vrije ruimte of kruisend verkeer, en maakt gebruik van digitale camerabeelden op het centrale display, samen met een pieper om de bestuurder voor potentiële risico's te waarschuwen.

Parking Support Brake, een verwant parkeerondersteunend remsysteem, voegt actieve aandrijving (gasklep) en remaansturing toe aan hoorbare en visuele waarschuwingen om de kans op contact met bewegende voorwerpen voor of achter de UX bij het parkeren te verminderen.

 

UX F SPORT

Het F SPORT-pakket is in België beschikbaar voor de UX 250h F SPORT Line en F SPORT Line Plus.

De F SPORT-transformatie omvat een exclusief grille-design met maaspatroon dat ontstaat door afzonderlijke, L-vormige onderdelen. De exclusieve F SPORT-voorbumper is voorzien van grote mistlichtsierringen met L-vormige verchroomde sierlijsten en hetzelfde maaspatroon als het rooster. Een herziene achterbumper en gitzwarte versiering op de voor- en achterlijst maken de F SPORT-look compleet.

Twee van de 13 beschikbare exterieurkleuren, F White en Sapphire Blue, zijn exclusief voor de F SPORT versies.

De exclusieve F SPORT interieurkenmerken  zijn onder andere de sportstoelen die gemaakt zijn met een voor Lexus F-modellen ontwikkelde, geïntegreerde schuimtechniek waarbij de stoelen zich aan het lichaam van de inzittende aanpassen. Hierbij wordt de bekleding in de mal gelegd en in één keer met schuim gevuld om de zitting te vervolledigen. De speciale 8-weg, elektrisch verstelbare F SPORT-voorstoelen zijn voorzien van lendensteunverstelling en handmatige voor/achterverstelling voor de hoofdsteunen.

De F SPORT  versies  hebben een groter 8-inch TFT LCD-display dat varieert in functie van de aandrijflijn (benzine of hybride) en de geselecteerde Drive Mode. Met de beweegbare meterring, die uitsluitend beschikbaar is voor de F SPORT  versies en voor het eerst verscheen bij de Lexus LFA supercar en ook in de LC premium coupé is opgenomen, kan weergegeven inhoud gemakkelijk worden gewijzigd. Door een schakelaar op het stuurwiel in te drukken, wordt de ring naar rechts verplaatst en het multi-informatiedisplay vergroot.

Een met leder bekleed stuur, een met leder versierde versnellingspook, aluminium voetsteun en aluminium pedalen maken eveneens deel uit van het F SPORT-pakket.

De UX F SPORT Line Plus is uitgerust met een op maat gemaakte versie van het hoge respons Adaptive Variable Suspension (AVS)-systeem voor de UX. Dit systeem werd voor het eerst bij de Lexus LC- en LS-vlaggenschipmodellen geïntroduceerd. Het systeem verhoogt de dempingskracht om het “rollen” in bochten of tijdens het wisselen van rijstrook te minimaliseren en vermindert de dempingskracht bij het rijden in rechte lijn, om de rijkwaliteit te behouden.

De exclusieve afstelling van de vering op de F SPORT bevat specifieke veren en stabilisatiebalken, plus een achterste ‘performance damper’ voor een meer verfijnde rit. De 18-inch, vijf dubbelspaaks wielen van aluminiumlegering, die uniek zijn voor de F SPORT  versies, zijn nog stijver dan de standaard UX-wielen, wat het reactievermogen en de wendbaarheid verbetert.

De rijbeleving in de UX F SPORT wordt  verder ondersteund met Active Sound Control (ASC), dat het auditieve effect genereert van op- en neerwaartse schakelgangen , zoals die van een automatische versnellingsbak. Een extra Sonic Interaction Design-functie (SID) past het geluid aan dat het voertuig maakt tijdens het rijden in de Sport S+mode (S+ Sound).

 

 

Voetnoot:

*De vermelde uitrustingen  zijn steeds onderhevig aan de gekozen uitrustingsversie binnen het gamma van de UX.

VOERTUIGSPECIFICATIES

Algemene afmetingen en voertuiggewichten

UX 200
FWD

UX 250h
FWD

UX 250h
E-Four

Algemeen

Lengte

mm

4495

Breedte (zonder spiegels)

              mm

1840

Hoogte*1

mm

1520*2 - 1540*3

Wielbasis

mm

2640

Loopvlak

 

Voor

mm

1560*4 - 1550*5

Achter

mm

1560*4 - 1550*5

Effectieve hoofdruimte

Voor

mm

65

Achter

mm

55

Effectieve beenruimte

 

Voor

mm

1068

Achter

mm

841,5

Schouderruimte

 

Voor

mm

1398,4

Achter

mm

1344

Heupruimte

 

Voor

mm

1367,6

Achter

mm

1329,2

Interieur

 

 

Lengte

mm

1830

Breedte

mm

1518

Hoogte

mm

1170,9 - 1145,8*6

Koppelafstand

Voor naar achter

mm

870

Zitplaatsen

personen

5

Uitsteeklengte

 

Voor

mm

970

Achter

mm

885

Luchtweerstandscoëfficiënt

 

0,33

Min. vrije afstand tot de grond (onbeladen massa)

mm

160

Locatie min. vrije afstand tot de grond

 

Motor onder kap

Oploophoek

graden

14

Afloophoek

graden

25

Hellingshoek

graden

17

Onbeladen massa

Voor

Min. - Max. (EG/
ECE) kg

890 - 920

925 - 955

930 - 960

Achter

570 - 620

615 - 665

670 - 720

Totaal

1460 - 1540

1540 - 1620

1600 - 1680

Bruto voertuiggewicht

kg

1980

2110

2110

Trekvermogen

 

Geremd

kg

750

750

750

Ongeremd

kg

750

750

750

Brandstoftankinhoud

Capaciteit

L

47

43

43

                                                                                                                                                                                                                                                               

Motor 

UX 200
FWD

UX 250h
FWD

UX 250h
E-Four

Aantal cilinders en regeling 

4-cilinders, type  in lijn

Klepmechanisme 

16-kleppen, DOHC, VVT-iE (inlaat), VVT-i (uitlaat)

Boring x slag

mm

80,5  x 97,6

Cilinderinhoud

cm3

1987

Compressieverhouding 

13,0: 1

14,0: 1

14,0: 1

Brandstofinspuitsysteem 

EFI, D-4S

Inlaatsysteem 

Natuurlijke zuiging

Emissiecertificering 

EURO6d, EURO6

Soort brandstof 

Benzine

Aanbevolen octaangetal

RON

95 of hoger

Max. output

EEG

 

kW/tpm (pk/tpm)

126/6600 (171/6600)
*Target

107/6000 (146/6000)
 *Target

107/6000 (146/6000)
 *Target

Max. koppel

EEG

 

Nm/tpm (kg-m/tpm)

205/4800 (20,9/4800)
 *Target

180/4400 (18,4/4400)
*Target

180/4400 (18,4/4400)
*Target

Brandstofverbruik

 Vooropgestelde cijfers voor gecombineerde cyclus (gecorreleerde NEDC gebaseerd op WLTP)

L/100 km

5,6*4, 5,8*5, 14

4,1*4, 4,3*5, 14

4,5*4, 4,8*5, 14

CO2-emissies

g/km

132*4, 138*5, 14

96*4, 102*5, 103*10

106*4, 113*5, 114*10

             

                                                                                                                                                                     

Motorgenerator

  

UX 200
FWD

UX 250h
FWD

UX 250h
E-Four

Motortype

Voor

 

Motor met permanente magneet

Max. output

Voor

kW (pk)

 

80 (109)

80 (109)

Max. koppel

Voor

Nm (kg-m)

 

202 (20,6)

202 (20,6)

Hybridebatterij

Type batterij 

 

Ni-MH

Ni-MH

Nominale spanning

V

 

216

216

Aantal batterijcellen 

 

180

180

Totale systeemvermogen

Total Max. vermogen*7

kW (pk)

 

130 (178)

130 (178)

                                                                                                                                                                                                                                                               

Prestaties

UX 200
FWD

UX 250h
FWD

UX 250h
E-Four

Max. snelheid*8

km/u

190

177

177

Acceleratie*8

 

0 tot 100 km/u

sec.

9,2

8,5

8,7

80 tot 120 km/u

sec.

6,6

6,3

6,5

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                               

Chassis

UX 200
FWD

UX 250h
FWD

UX 250h
E-Four

Transmissie

Soort

D-CVT

Elektronische continu
variabele transmissie

Indeling 

FF

FF

AWD (E-Four)

Transmissie overbrengings-verhouding

 

 

1e

3,377

   

 Snelheidsverhouding*9 

2,236 tot 0,447

   

 Achteruit

3,136

   

Verhouding motorreductie 

 

3,062

3,062

Differentiële overbrengingsverhouding (voor/achter) 

4,014 / -

3,605 / -

3,605 / 10,487

Type rem

 

Voor 

Geventileerde schijf

Achter

Vaste schijf

Rem maat

 

Voor 

Diameter/dikte

mm

305 / 28

Achter

281 / 12

Type parkeerrem controle en locatie

Type elektrische schakelaar, instrumentenpaneel

Type ophanging

 

Voor 

MacPherson-voorvering

Achter

 wishbone

Slot naar slot 

2,76

Min. draaicirkel

 

Rand tot rand

m

5,2

Muur tot muur

m

5,6

Type stuurbekrachtiging 

EPS

 

*1:         Lege voertuigen

*2:       Met dakrailings/zonder haaienvinantenne

*3:       Met haaienvinantenne

*4:       Voertuigen met 215/60R17-banden

*5:       Voertuigen met 225/50RF18-banden (Privilege Line uitvoering )

*6:       Met schuifdak

*7:       Het gecombineerde totale vermogen van de motor en de elektrische motor (gebruik makend van de batterij) gepresenteerd als een hybridesysteem. (intern gemeten cijfers)

*8:       Intern gemeten cijfers

*9:       2e tot 10e

*10:     Voertuigen met 225/50RF18-banden (F SPORT- uitvoeringen)

# # #