DE NIEUWE LEXUS RX MAAKT ZIJN WERELDDEBUUT

DE NIEUWE LEXUS RX MAAKT ZIJN WERELDDEBUUT

DE PIONIER VAN HET LUXE-SUV-SEGMENT LEGT DE LAT OPNIEUW HOGER

•    Een elegant, dynamisch exterieur in combinatie met een erg functioneel interieur
•    Verbeterde stabiliteit en lineair stuurgevoel, gekoppeld aan het kenmerkende rijcomfort van de RX
•    Beste veiligheidsvoorzieningen binnen het segment met wereldwijd het allereerste*  BladeScan Type AHS*  (adaptief grootlichtsysteem met lemmetspiegels) en het recentste Lexus Safety System +
•    Connectiviteitstechnologie voegt Apple CarPlay*  en Android Auto*  toe, evenals touchscreen- en touchpad-opties
•    De best verkopende luxueuze SUV-hybride wereldwijd en het best verkochte Lexus-model ooit
•    Europese première op 30 juni op Chantilly Arts & Elegance Richard Mille 
 

Lexus onthulde vandaag de nieuwe RX luxe-SUV, die duidelijke evolutionaire wijzigingen vertoont. Bij zijn introductie in 1998 speelde het kernmodel van Lexus een sleutelrol in de totstandkoming van het luxe-SUV-segment. De nieuwe RX zal verkrijgbaar zijn vanaf de herfst van 2019. Hij is het onmiskenbare bewijs van Lexus' aanhoudende inspanning om zijn status van pionier in het luxe-SUV-segment te behouden.
Het exterieur van de RX behoudt zijn krachtige en sportieve uiterlijk, terwijl de kenmerkende lijn van de voorkant naar de achterkant van de wagen werd geoptimaliseerd, waardoor het algemene beeld van de RX een uitzonderlijke dynamiek en consistentie krijgt. Het resultaat is een elegant, dynamisch koetswerk dat de nieuwe designstijl van Lexus benadrukt. 

Inzake rijeigenschappen volgt de nieuwe RX het streven van Lexus naar innemende prestaties, in de voetsporen van de LC-coupé en de LS-sedan. Hiervoor onderzochten de ingenieurs elk onderdeel van de wagen tot in het kleinste detail, verbeterden ze de stijfheid van de carrosserie en het ophangingssysteem en opteerden ze voor een nieuw schokdempersysteem en een nieuw remcontrolesysteem. Het resultaat is een wagen met een uitstekend aanvoelend en erg precies rijgedrag, waardoor de bestuurders de door hen gewenste rijlijn nauwkeurig kunnen volgen. 

Verder is de nieuwe RX in wereldprimeur uitgerust met een BladeScan Type AHS, evenals met het recentste Lexus Safety System +.

BELANGRIJKSTE KENMERKEN VAN DE NIEUWE RX EEN ELEGANT, DYNAMISCH EXTERIEUR IN COMBINATIE MET EEN ERG FUNCTIONEEL INTERIEUR 

Exterieur
・De voor- en achterbumpers met nieuwe vormgeving realiseren een vloeiende integratie van de kenmerkende lijnen vanaf de voorkant naar de achterkant, wat de dynamische présence van de RX nog meer ten goede komt.
・Het in een rechte lijn doortrekken van de dorpels naar de onderkant van de grille straalt meer kracht en stabiliteit uit.
・De designers verbonden de onderbumper met de achterspatborden, die dan weer werden doorgetrokken naar de ruittekening onderaan de achterstijl, wat de achterkant een kenmerkende, elegante en krachtige vorm oplevert. 
      Verder zijn de designers erin geslaagd de RX een sportieve, agressief ogende achterkant te geven door elementen als de uitlaatdempers en de bodemplaat te gebruiken om de breedte van de wagen te accentueren.
・De kenmerkende spijlengrille van Lexus maakt het 'L'-maaspatroon levendiger en creëert een nieuw frame dat opgaat in de zijkanten van de voorbumpers, waardoor een uniek profiel wordt verkregen.
・De nieuwe, slanke koplampen geven de voorgrille een pittiger karakter. Achteraan vertonen de achterlichtunits een 'L'-vormig motief. 

Interieur
・De zetels van de derde rij in de RX L hebben voortaan twee verschillende zitposities. Wanneer de situatie dit vereist, is met de nieuwe instelling nog meer beenruimte beschikbaar.
・De zetels van de tweede rij in de RX L werden hertekend om zogenaamde 'Captain Seats'*  te integreren, zo 95 mm extra beenruimte biedend voor de zetels van de derde rij, en bijdragend aan een ruim en comfortabel interieur voor de inzittenden achterin de RX.


VERBETERDE STABILITEIT EN LINEAIR STUURGEVOEL, GEKOPPELD AAN HET KENMERKENDE RIJCOMFORT VAN DE RX

Enkele van de aanpassingen aan de nieuwe RX zijn de verbeteringen die bijdragen aan het rijplezier. Deze zijn het resultaat van wijzigingen aan de ophanging en het verhogen van de stijfheid van de carrosserie. Hoofdingenieur Takeaki Kato van Lexus was vastbesloten om voor een prettige rijervaring te zorgen dankzij een wendbaar rijgedrag en een verhoogd rijplezier. Om dit mogelijk te maken, werkte zijn team nauw samen met het productieteam.
・    Laser Screw Welding (LSW - lassen met een zeer smalle en diep penetrerende laserbundel) en puntlassen werden veelvuldig gebruikt bij de productie van de wagen, naast een toegenomen gebruik van erg sterk hechtende lijmen (over een lengte van in totaal 4,2 meter op strategische plekken aangebrachte lijmstroken). In combinatie met het gebruik van stijvere stabilisatorstangen (nu hol en 1 mm groter) en een verbeterde stijfheid van de wielnaafdragers, resulteert dit in een directere respons op de stuurinput. 
・    De nieuwe RX biedt Active Cornering Assist (ACA) waarbij onderstuur wordt onderdrukt wanneer in het midden van een bocht gas wordt gegeven. Daarnaast werden er drastische verbeteringen geboekt bij het tunen van de elektrische stuurbekrachtiging (EPS), met als resultaat een echt lineair stuurgevoel. Dit stelt de RX in staat om de gewenste rijlijn in alle mogelijke omstandigheden te volgen.
・    De hertekende schokdempers van de RX zijn nu uitgerust met een Friction Control Device (FCD)*  dat hoogfrequente trillingen, veroorzaakt door minieme oneffenheden in het wegdek, nog verder minimaliseert. De schokdempers zorgen er tevens voor dat de RX mooi horizontaal blijft liggen in bochten en uitzonderlijk goed reageert.

BESTE VEILIGHEIDSVOORZIENINGEN BINNEN HET SEGMENT MET WERELDWIJD HET ALLEREERSTE BLADESCAN TYPE AHS (ADAPTIEF GROOTLICHTSYSTEEM MET LEMMETSPIEGELS) EN HET RECENTSTE LEXUS SAFETY SYSTEM+

BladeScan Type AHS 
Lexus is een pionier op het vlak van verlichtingstechnologieën voor wagens en was de eerste constructeur die wagens uitrustte met LED-koplampen en een Adaptive High beam System (AHS - adaptief grootlichtsysteem) om de veiligheid te verbeteren bij tegemoetkomend verkeer. Bij de nieuwe RX lanceert Lexus alweer een wereldprimeur met het BladeScan Type AHS. Het LED-licht schijnt op twee lemmetspiegels die aan hoge snelheid ronddraaien en het licht wordt weerkaatst naar een lens om zo de weg voor u te verlichten. Hoewel het licht niet lijkt te bewegen, controleert het BladeScan Type AHS de lichtverdeling erg precies door de rotatie van de lemmetspiegels en het in-en uitschakelen van de LED-koplampen te synchroniseren.  Omdat het effect van het grootlicht op een natuurlijkere manier kan worden verspreid, verlicht het systeem ook plaatsen die moeilijk zichtbaar zijn met conventionele grootlichtsystemen, zoals wegbermen. Ook stelt het de bestuurder in staat om voetgangers en verkeersborden veel vroeger te detecteren, zonder het zicht van bestuurders in andere wagens of van tegemoetkomend verkeer te belemmeren. De voetgangersherkenning 's nachts werd verbeterd naar 56 meter zichtbaarheid vooraan, in vergelijk met 32 meter bij het oude systeem. 

Lexus Safety System +
De nieuwe RX is tevens uitgerust met het recentste Lexus Safety System +, dat geavanceerde technologieën voor veiligheid en ongevalpreventie omvat. De belangrijkste kenmerken van het Lexus Safety System + zijn:

・    Het Pre-Collision System maakt gebruik van een camera in de wagen en een achter de voorgrille gemonteerde millimetergolfradar om te helpen bij de detectie van fietsers overdag en bij de detectie van voetgangers bij slechte lichtomstandigheden.
・    Door de Dynamic Radar Cruise Control (DRCC) te combineren met de Lane Tracing Assist-functie (LTA) maakt de nieuwe RX het de bestuurder gemakkelijker om het rijvak te blijven volgen. Wanneer het systeem detecteert dat er mogelijk van het rijvak wordt afgeweken, waarschuwt het LTA de bestuurder met een visuele waarschuwing en een geluidalarm of een trilling van het stuurwiel (mogelijk wordt ook een kleine stuurcorrectie uitgevoerd).
・    De Road Sign Assist-functie (RSA) verzamelt informatie van verkeersborden met behulp van een camera en navigatiekaarten, en geeft deze weer op het Head-Up Display (HUD) en het multi-informatiedisplay, waardoor het risico dat de bestuurder een verkeersbord niet opmerkt, wordt beperkt en veilig rijden wordt bevorderd.

CONNECTIVITEITSTECHNOLOGIE VOEGT APPLE CARPLAY EN ANDROID AUTO TOE, EVENALS EEN TOUCHSCREEN EN EEN TOUCHPAD 
・    De nieuwe RX beschikt naast de oorspronkelijke Lexus-afstandbedieningsinterface ook over een nieuw touchscreen
 (het systeem wisselt hierbij om tussen controller-bediening en trackpad-bediening)
・    Smartphone-gebruik is geïntegreerd in het design, dat voorziet in een nieuwe telefoonhouder en een usb-poort, plus connectiviteit met Apple CarPlay en Android Auto
・    Stemcommando's zijn mogelijk via de smartphone van de gebruiker met Apple Siri of Google Assistant. Tevens kunnen bestuurders kiezen tussen de Lexus-navigatie of die van de smartphone. 
 

Contacteer ons
Stephan Lesuisse Toyota Belgium
Stephan Lesuisse Toyota Belgium