DE NIEUWE LEXUS LS EN HET VAKMANSCHAP VAN DE TAKUMI-AMBACHTSLIEDEN

Vrijdag 13 oktober 2017

  • Hoofdstuk 1: Origami-deurpanelen
  • Hoofdstuk 2: glazen Kiriko-sierlijsten
  • Hoofdstuk 3: panelen van kostbaar hout
  • Hoofdstuk 4: design van de zetels
 

HOOFDSTUK 1: ORIGAMI-DEURPANELEN

De stilistische innovaties van de nieuwe luxeberline, de Lexus LS, springen eruit door intrigerende elementen die de essentie van het vakmanschap van de Takumi, de ambachtslieden van Lexus, perfect weten te vatten en instaan voor een ongeziene elegantie, zelfs voor een prestigieuze auto zoals de Lexus LS. 

Voor de originele afwerkingsdetails koos Lexus voor een nieuwe aanpak die de traditionele Japanse cultuur en esthetiek perfect verzoent met de meest geavanceerde productietechnieken. Een ritje in deze auto spreekt niet alleen de zintuigen aan, maar doet letterlijk wegdromen.

Een mooi voorbeeld daarvan zijn de geplooide sierlijsten in de deurpanelen, een effect dat wordt gecreëerd door terug te grijpen naar de eeuwenoude papierplooikunst origami. 

Die moderne interpretatie van een traditioneel Japanse kunst vormde de leidraad voor de Chief Designer van de auto, Koichi Suga: “We zijn een Japans luxemerk en als dusdanig wilden we elementen van de Japanse cultuur aanhalen en de tijdloze verleidingskunst van het Japanse vakmanschap oproepen om de artistieke natuur van Lexus als merk te benadrukken.” 

Koichi Suga legde zijn ideeën in detail voor aan een kleurdesigner die samenwerkt met een in textielbewerking gespecialiseerd ambachtsman in Kyoto. Samen werkten ze een nieuwe stofplooitechniek uit die ze de naam ‘Hand Pleats’ meegaven: die techniek creëert een driedimensioneel motief dat niet alleen mooi oogt, maar ook aangenaam aanvoelt.

Vier jaar was er nodig om het stofplooiprocedé tot in de puntjes uit te werken. Niet verwonderlijk, want alles gebeurt met de hand.  Daarmee veroveren ze zich een plaats naast de allerbeste origamikunstenaars. Ieder stuk alcantara moet nauwkeurig als een blad papier worden geplooid en iedere plooi moet zorgvuldig over de volgende worden gelegd om dit specifieke origami-effect te bekomen.

Het interieur van de LS speelt met contrasten tussen licht en donker, waarbij de origamistructuren op de deurpanelen mee instaan voor een stijlvolle en warm aanvoelende ruimte. Dit streven naar een driedimensionele aankleding op de deurpanelen is exclusief voorbehouden voor de nieuwe LS en vereist een dermate hoog niveau van vakmanschap dat enkel bepaalde markten deze afwerking zullen aanbieden.

Koichi Suga is tevreden met de perfectie van het resultaat: “Het door de stof gecreëerde motief wisselt van uiterlijk en uitstraling naargelang de invalshoek en de lichtinval. Dat effect wordt nog verder in de verf gezet door de interieurverlichting van de LS. Zo ontstaat een comfortabele ruimte waarin chauffeur en passagiers kunnen genieten van een stijlvolle elegantie.”

 

HOOFDSTUK 2: GLAZEN KIRIKO-SIERLIJSTEN

Een auto die meer wil zijn dan louter een vervoersmiddel, moet veel aandacht besteden aan de details. Zo’n auto moet een comfortabele sfeer creëren die goede smaak en fijnzinnigheid ademt en uitnodigt om er tijd in door te brengen.

Lexus anticipeert discreet op al uw wensen en gaat daarvoor uit van de gastvrijheidsprincipes van het traditioneel Japanse omotenashi-concept om een luxueus interieur te creëren dat getuigt van het verregaande vakmanschap van de Takumi. De nieuwe LS, het vlaggenschip van Lexus, is daar het perfecte voorbeeld van.

Het met de hand gegraveerde glas is geïnspireerd op de grote Japanse glaskunsttraditie en getuigt van het doorgedreven streven naar perfectie. Lexus wilde voor de nieuwe LS elegante en opvallende sierelementen die de auto een unieke status verlenen in zijn segment.

We zijn getuige van een wereldpremière voor een in serie geproduceerde auto, die perfect aantoont op welke manier Lexus het eeuwenoude vakmanschap van de Japanse ambachtslieden inzet om een innoverend en elegant model te creëren.

Gespecialiseerde Kiriko-glaskunstenaars werkten nauw samen met de ontwerpers en ingenieurs van Lexus om de specifieke techniek van het met de hand graveren te reproduceren. In het glas worden delicate, traditioneel Japanse Kiriko-motieven gegraveerd, die vervolgens verschillende keren worden gepolijst zodat een satijnglans ontstaat.

In de deurpanelen van de nieuwe LS werden glazen Kiriko-sierlijsten aangebracht die een visueel en tastbaar contrast creëren met het van sierstiksels voorziene leder, het metalen handvat en het met de hand geplooide origami.  Die stijlvolle glazen afwerking mag er dan al broos en breekbaar uitzien, maar is dankzij een gesofisticeerde verstevigingstechniek verrassend sterk.

Het design geeft de LS een opvallende en kunstzinnige elegantie die getuigt van de doorgedreven aandacht die Lexus besteedt aan ieder detail.

Chief Designer Koichi Suga is fier op het resultaat: “Deze speciale sierelementen combineren het beste van twee werelden – ze zijn zowel een industrieel product als een onvervalst meesterwerk. Net als de origami-deurpanelen veranderen ze van uiterlijk al naargelang van de invalshoek en de lichtinval.”

 

HOOFDSTUK 3: KOSTBAAR HOUT

In een wereld die wordt gedomineerd door hoogtechnologische materialen, blijft hout als natuurlijk en veelzijdig materiaal een sfeer van luxe en vakmanschap ademen. Automobielconstructeurs gebruiken het dan ook graag als symbool voor de kwaliteit van hun auto's.

Lexus beperkt zich echter niet tot een houten sierlijstje hier of daar. Voor zijn nieuwe vlaggenschip, de nieuwe LS, ging het merk op zoek naar nieuwe manieren om met fineerhout te werken en unieke designs te creëren die de LS een unieke status verlenen. Het resultaat is een volledig nieuwe soort esthetiek die de liefhebber van luxewagens zeker zal weten te bekoren.

De grondstoffen werden met zorg uitgekozen en toevertrouwd aan de ervaren Takumi-ambachtslieden die er sierlijsten van duurzaam luxehout mee maakten, waarbij de natuurlijke schoonheid van het hout naadloos aansluit bij het gedurfde ontwerp van de Lexus.

Als inspiratiebron dienden de natuurlijke motieven van Shimamoku-hout. Traditioneel Japanse houtbewerkingsprocedés werden op ingenieuze wijze gecombineerd met gesofisticeerde lasersnijtechnieken om voor de nieuwe LS drie contrastrijke sierpanelen te ontwikkelen: organisch kostbaar hout, Herringbone kostbaar hout en mat en metallic kostbaar notenhout. Speciale aandacht ging daarbij naar de gewaagde contrasten tussen schaduw en licht, zodat de nerf en de kleur van het hout meer diepgang krijgen.

Het organische hout roept denkbeelden op van vuur. Meer dan een jaar werd eraan gewerkt. De afwerking met verschillende fineerlagen boven elkaar wekt de indruk van flakkerende vlammen en het laagje natuurlijk vernis benadrukt de diepte van de nerf.

Het hout is afkomstig van een duurzaam en verantwoord beheerde plantage van kauriconiferen (Agathis), een boomsoort uit Zuidoost-Azië. De dunne fineerlaagjes worden in verschillende lagen boven elkaar aangebracht, waarna de Takumi-ambachtsman ze nauwkeurig loodrecht op de nerf van het hout snijdt om het gewenste motief te verkrijgen. De op die manier gecreëerde meanders en verbluffende contrasten kaderen in de nieuwe manier van Lexus om al wie houdt van ongeziene kwaliteit en futuristisch design te verleiden.

En aangezien de nerf van een stuk hout even uniek is als een vingerafdruk, is het resultaat en het effect voor iedere Lexus ietsje anders. Iedere door Lexus geproduceerde auto is dus een pièce unique.

Het kostbare hout siert alle belangrijke elementen in het interieur van de nieuwe LS, zoals de versnellingspook en de omkadering van de deurkrukken, en wordt daarbij prachtig gecombineerd met het allerfijnste leder voor een ongeziene kleurenharmonie die bijdraagt tot de kunstzinnige luxe en ongeëvenaarde kwaliteit van het interieur.

  

HOOFDSTUK 4: DESIGN VAN DE ZETELS

Beeld u zich eens in dat u na een lange reis fysiek en mentaal uitgeruster en relaxter uitstapt dan toen u plaatsnam achter het stuur. Dat was precies de bedoeling van de ontwerpers van de nieuwe luxelimousine Lexus LS. Ze combineerden het doorgedreven vakmanschap van de ervaren Takumi-ambachtslieden met de Japanse gastvrijheidstraditie van omotenashi om een voor Lexus ongezien niveau van comfort en regelingsmogelijkheden aan te bieden. 

Volgens de principes van omotenashi wilde Lexus de passagiers van de nieuwe LS een ongeëvenaard niveau van comfort en plezier bieden.  

Daarvoor werd een nieuw stoelenconcept uitgewerkt, waarbij de autostoelen nu in 28 verschillende standen kunnen worden versteld zodat iedereen zijn ideale zitpositie vindt.

De 28-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen kunnen worden aangepast aan ieders lengte, lichaamsbouw en voorkeur. Ze bieden een uitstekende zijdelingse ondersteuning, de zitting stabiliseert het bekken en de zithouding, terwijl de schoudersteunen bijdragen tot het richtinggevoel. Dit alles leidt tot een nieuwe standaard inzake rijcomfort.

De massagefunctie in de stoelen is niet nieuw, maar werd wel geperfectioneerd door een beroep te doen op Japanse shiatsu-experts die het drukniveau, de te masseren lichaamszones en de volgorde van de massages precies vastlegden.

Op basis van de kennis en ervaring van die experts werden in de rugleuning en zitting van de stoelen luchtzakken ingewerkt die de rug en lendenen masseren voor een fysiek en mentaal ontspanningsmoment.

De passagiers kunnen zelfs kiezen tussen zeven verschillende massageprogramma’s van telkens 15 minuten.

En als wereldpremière heeft de nieuwe Lexus LS ook stoelverwarming in de achterstoelen. Twee gerichte verwarmingszones ter hoogte van de schouders en de onderrug zorgen voor een zacht warmtegevoel en vermijden dat het hele lichaam het te warm krijgt.

Met de nieuwe Lexus LS rijden, wordt op die manier een moment van pure ontspanning en plezier.