DE NIEUWE LEXUS ES300h: EEN HOGER NIVEAU VAN PRESTATIES EN RAFFINEMENT

  • Een emotioneel design dat de nieuwe dynamische capaciteiten in de verf zet

  • Gebouwd op het nieuwe ‘Global Architecture – K’-platform dat een uitzonderlijke koetswerkstijfheid en designvrijheid verzekert

  • Eerste ES-model dat in West-Europa zal worden aangeboden

  • Introductie van eerste ES F SPORT-modellen

  • Nieuwe, vierde generatie van het zelfopladende hybridesysteem van Lexus

  • Tweede generatie van het Lexus Safety System + standaard op alle modellen voor West-Europa

  • Zes- en viercilinder-benzinemodellen vanaf september 2018 verkrijgbaar in Oost-Europese markten

  • Nieuwe, zelfopladende hybrideaandrijving vanaf december 2018 verkrijgbaar in West- en Centraal-Europa

 

Brussel, 25 april 2018 – Na zes succesvolle generaties in het segment van de middelgrote berlines slaat de zevende generatie van de Lexus ES een nieuwe weg in. De nieuwe ES bouwt voort op het comfort, het raffinement en de luxueuze uitrusting van zijn voorgangers, maar voegt er een volledig nieuw chassis aan toe, dat een dynamischer koetswerkdesign en nog betere rijprestaties mogelijk maakt.

Ook herbevestigt hij de stijlrichting van het merk en het engagement om wagens te bouwen die meer sensaties, passie en emotionele verbondenheid bieden, om in de toekomst een breder publiek aan te spreken. Eigenaars van oudere modellen zullen merken dat de nieuwe ES ruimer, stiller en veiliger dan ooit is terwijl nieuwe klanten kunnen kennismaken met een berline die snedige prestaties combineert met een toonaangevende veiligheidsuitrusting en een vakmanschap dat maar zelden voorkomt in dit segment.

De zevende ES-generatie is tevens de eerste die naar West-Europa komt. Net als de nieuwe topberline LS en de coupé LC bouwt hij verder aan een nieuwe designrichting die nieuwe Lexus-modellen een veel krachtigere, emotionele uitstraling moet geven. De opvallende stijl, die mogelijk werd gemaakt door het volledig nieuwe GA-K-platform (Global Architecture – K), zal beslist in de smaak vallen bij Europese klanten en gaat hand in hand met een meer meeslepende rijervaring en nog hoger veiligheidsniveau. De ES300h, die vanaf december 2018 in de showroom zal staan, wordt aangedreven door een zelfopladend hybridesysteem.

In 2017 verkocht Lexus bijna 75.000 exemplaren van het model in Europa, het hoogste totaal ooit en goed voor het vierde groei-jaar op rij. De nieuwe ES berline wordt een kernmodel in het gamma en zal Lexus helpen om zijn doelstelling te behalen en tegen 2020 jaarlijks 100.000 wagens te verkopen in Europa.

Een nieuwe dimensie in ES-design

De nieuwe ES staat op het volledig nieuwe GA-K-platform (Global Architecture – K) en geeft Lexus de mogelijkheid om de designgrenzen van middelgrote luxeberlines af te tasten. De auto werd langer (+65 mm), lager (-5 mm) en breder (+45 mm) dan zijn voorganger. Bovendien duwt de langere wielbasis (+50 mm) de wielen verder naar de uithoeken van de wagen en groeide de spoorbreedte met 10 mm vooraan en 37 mm achteraan. Zijn uitstraling en proporties worden bevestigd door zijn toegenomen prestaties en geven de ES een uitstraling die bewonderende blikken ontlokt bij eigenaars en liefhebbers.

Yasuo Kajino, Hoofdontwerper voor de ES, beschrijft de nieuwe look van de auto als ‘provocerende elegantie’.

“De ES is altijd een elegante luxeberline geweest. Deze generatie werd echter ook bedacht met designelementen die de traditionele verwachtingen van klanten overtreffen”, legt hij uit.

Het nieuwe GA-K-platform laat een lagere motorkaplijn toe, waardoor Kajino’s team de vrijheid kreeg om een opvallend silhouet met sterk aflopende neus te tekenen en zo een dynamische en tegelijk vloeiende vormgeving te creëren. Vooraan verschilt het gezicht van de ES sterk van model tot model. De standaardversies kiezen voor elegante, verticale spijlen die vanaf het midden van het merktypische, spoelvormige radiatorrooster naar buiten toe lopen, terwijl de F SPORT-modellen – een primeur voor het ES-gamma – een zwart roosterpatroon krijgen dat aansluit op de uitsparingen in de voorste hoeken van de auto.

Het design breekt tevens met het verleden door de sterk aflopende daklijn die de lagere uitstraling en gladde stroomlijn van de auto benadrukt. De achterkant oogt zuiver en scherp gebeiteld, met led-lichten die zich rond de hoeken wikkelen om een doorlopende stijl te creëren in zijaanzicht. De F SPORT-modellen hebben bovendien recht op een achterspoiler en een donker gekleurde diffuser achteraan om de look te benadrukken. Voor de standaard ES-modellen zijn drie verschillende 17” en 18” lichtmetalen velgen verkrijgbaar, terwijl de F SPORT-versies op 19”-velgen staan, die qua design aanleunen bij die van de LC Coupé.

Een gamma van twaalf kleuren omvat nieuwe beige- en groentinten. Ice Ecru werd samengesteld om lichtinval op verse sneeuw na te bootsen, terwijl Sunlight Green is geïnspireerd op oceaanwater in direct zonlicht. Het exclusieve Heat Blue is verkrijgbaar voor F SPORT-modellen en past perfect bij zijn energieke design.

De toekomst van Lexus-interieurs

Om de ‘look & feel’ van het ES-interieur te creëren vertrok het team van Kajino van het ‘Lexus Future Interior’-concept, dat een bestuurdergerichte cockpit combineert met een ruime en comfortabele zone voor de voorpassagier. De bestuurder kan zich maximaal op de weg concentreren doordat het centrale weergavescherm, het instrumentenbord en het head-up display werden samengebracht in zijn gezichtsveld. De voorpassagier kan dan weer genieten van een open, ruime en ontspannende omgeving.

Een geconnecteerde omgeving bovendien, want klanten kunnen opteren voor een wificonsole als onderdeel van het optionele navigatiesysteem, dat tevens wordt geleverd met een 12,3” groot multimediascherm en de Remote Touch-bediening met touchpad.

Qua comfort voor de achterpassagiers is de ES altijd al een referentie geweest en ook het nieuwe model is geen uitzondering op die regel, en dat ondanks de meer aerodynamische daklijn. Het lagere heuppunt en de nauwkeurig ontworpen hemelbekleding houden de hoofdruimte intact, terwijl de langere wielbasis de beenruimte verzekert.

Op het gebied van interieurkleuren is er een nieuwe combinatie die het designthema ‘provocerende elegantie’ weerspiegelt. De optionele bekleding in ‘Rich Cream’ sluit perfect aan bij de bruine hemelbekleding om het interieur een moderne en tegelijk warme uitstraling te geven. Andere keuzes zijn Black, Chateau en Topaz Brown.

Om het interieur voor de nieuwe F SPORT-modellen een radicaal andere look te geven, werd een nieuw type van metalen sierinleg ontwikkeld, die niets gemeen heeft met wat Lexus tot nog toe gebruikte. De Hadori-inleg, die inspiratie put uit de traditionele Japanse zwaardproductie, heeft fluctuerende golfpatronen die een driedimensionale look creëren die varieert naargelang de kijkhoek. Het effect is subtiel maar getuigt van het detailniveau en het vakmanschap dat werd geïnvesteerd om de F SPORT een unieke plaats in het gamma te geven. De standaard ES-modellen blijven de klassieke materialen zoals bamboe en Shimamoku-hout gebruiken, waardoor de ES de handgemaakte look krijgt die klanten in het luxesegment verwachten en waarderen.

Een nieuw tijdperk qua prestaties

Het ingenieursteam onder leiding van Yasuhiro Sakakibara had een duidelijke doelstelling: het imago van de ES transformeren. Dat hield in dat de berline zijn reputatie op vlak comfort en bedrijfsstilte moest zien te combineren met een toonaangevend rijgedrag en prestaties die je voelt en hoort.

Volgens Sakakibara werd deze ES gebouwd om een fundamenteel hoger prestatieniveau te leveren dan om het even welke voorganger. Hij zei: “We wisten dat deze ES responsief moest aanvoelen en eenvoudig moest rijden, ongeacht de staat van de weg. En dat kan alleen met een doordachte basis.”

Het vertrekpunt was het nieuwe GA-K-platform. Dat is een uitzonderlijk stijf, voorwielaangedreven chassis dat qua torsiestijfheid kan rivaliseren met het achterwielaangedreven GA-L-platform voor de LC coupé en LS berline. Diverse niveaus van hoogwaardig staal beperken het gewicht in vergelijking met eerdere platformen, terwijl verbeteringen zoals een nieuwe, meerarmige achterwielophanging, een elektrisch bekrachtigd tandheugelstuur en een V-beugel achter de achterzetels de ingenieurs de vrijheid gaven om de ES een ongekende nauwkeurigheid te geven.

Het onderstelteam stelde alles in het werk om een geruststellend, voorspelbaar karakter te verenigen met een snelle respons op elke stuurbeweging. Yoshiaki Ito, hoofdtester voor de ES, geeft tekst en uitleg: “We wilden elke bestuurder een gevoel van complete controle geven aan het stuur van de ES. Dat niveau van comfort gaat veel verder dan een vloeiend rijgedrag.”

Voor een nog dynamischer rijgedrag zullen klanten de F SPORT-modellen kunnen uitrusten met een adaptieve variabele ophanging zoals die van de LC coupé. Dat resulteert in verstelbare schokdempers rondom, met 650 dempingskrachtniveaus voor een ultieme controle op elk wegdek. Nog een exclusiviteit van de F SPORT is de modus Sport+ voor het Drive Mode Select-systeem, dat de meest responsieve motor-, transmissie- en ophangingsafstellingen inschakelt. De ES 350 F SPORT beschikt ook over een systeem om de motorklank te verbeteren door een extra klanklaag toe te voegen aan de motor en de natuurlijke soundtrack van een sportieve rijstijl te versterken.

Vierde generatie van de hybrideaandrijving

De ES 300h is uitgerust met een nieuwe, vierde generatie van het zelfopladende hybridesysteem, dat een uitzonderlijke efficiëntie combineert met responsieve prestaties en een voor deze klasse minimale uitstoot. De luxueuze middenklasseberline paart een ultrazuinige 2,5-liter viercilinder-benzinemotor met Atkinson-cyclus aan een lichtere en compactere elektromotor met hogere vermogensdichtheid. Dat vertaalt zich in een totaal systeemvermogen van 218 pk/160 kW en een normverbruik van 4,7 l/100 km over de gemengde cyclus.

De 2,5-litermotor is volledig nieuw en doet een beroep op snelle verbrandingstechnologie, waardoor hij een uitzonderlijke thermische efficiënte kan voorleggen in vergelijking met andere seriemotoren. Dat vertaalt zich in extra vermogen zonder dat de emissies en het brandstofverbruik toenemen. Elementen die dergelijke indrukwekkende resultaten mogelijk maken, zijn onder meer de rechte inlaatpoorten, de grotere klephoeken en de met lasers bewerkte klepzittingen. Een oliepomp met variabele inhoud, meerpuntsinjectoren, VVT-iE op de inlaatkleppen en een variabel koelsysteem dragen eveneens bij tot het indrukwekkende warmte- en verbrandingsbeheer.

Het globale rijgemak werd verhoogd dankzij de meer gesofistikeerde hybridesturing die het gevoel en de vermogensontplooiing van een standaard benzinemotor beter kan simuleren. Zelfs de nikkelmetaalhydridebatterij werd compacter dan voorheen, waardoor ze onder de achterbank past en geen kofferruimte meer in beslag neemt.

Ongeëvenaarde veiligheidsvoorzieningen

De zevende ES-generatie is verkrijgbaar met het nieuwste Lexus Safety System + (standaard op alle modellen in West-Europa, als optie verkrijgbaar in Oost-Europese landen). Zo verzekert de nieuwe ES ongeëvenaarde veiligheidsprestaties en breidt hij het gamma scenario’s uit waarin hij de bestuurder en passagiers beter kan beschermen en ongevallen kan voorkomen.

Die nieuwe voorzieningen zijn onder meer de fietserherkenning van het ‘pre-collision'-systeem (PCS), dat naast voertuigen en voetgangers nu overdag ook fietsers kan detecteren op het traject van de auto. Het vermogen om voetgangers in het donker op te merken werd verbeterd door de gevoeligheid en het dynamische bereik van de radar uit te breiden.

Een andere nieuwe veiligheidsvoorziening is het tweefasige adaptieve grootlichtsysteem (AHS). Dat schakelt de grootlichten niet alleen in en uit, maar past ook het lichtpatroon van de 24 individuele leds aan om een betere voorwaartse verlichting te bieden en tegelijk te voorkomen dat andere bestuurders worden verblind.

Het volgende hoofdstuk in het ES-verhaal

Wanneer hij later dit jaar verkrijgbaar wordt, zal de zevende generatie van de Lexus ES een nieuw tijdperk inwijden voor een van de langstlopende en populairste modellen van het merk. Net zoals het topmodel van Lexus, de LS, wil de nieuwe ES berline een breder doelpubliek aanspreken. Hij biedt alles wat traditionele Lexus-kopers verwachten en heeft bovendien kwaliteiten die nieuwe klanten naar het merk zullen lokken. Een krachtigere stijl, dynamischere prestaties, een hoogwaardige interieurafwerking en de nieuwste veiligheidstechnologie geven het imago van de ES een nieuwe en onverwachte toets.

Contacteer ons
Stephan Lesuisse Toyota Belgium
Stephan Lesuisse Toyota Belgium
Over Lexus Belgium