De nieuwe full-electric Lexus RZ 450e
- Lexus' volledig nieuwe batterij-elektrische SUV, ontwikkeld op een speciaal BEV-platform
- De eerste e-Axles van Lexus, met 230 kW/313 DIN-pk en DIRECT4-koppelregeling voor vierwielaandrijving
- Lithium-ionbatterij met lange levensduur van 71,4 kWh die naar verwachting ten minste 90% van haar capaciteit behoudt na 10 jaar rijden
- Lexus Next Chapter-design, met een nieuwe Lexus-spindelcarrosserie
- Evolutie van het Lexus Tazuna-concept, voor een volledig op het rijden gerichte bestuurderscockpit
- Nieuwe technologieën verbeteren het comfort aan boord, waaronder een warmtereflecterend/isolerend panoramadak, warmtestralers en een nieuw Mark Levinson Premium Surround Sound-systeem met Pure Stage-geluidsweergave.
- Optioneel One Motion Grip steer-by-wire-systeem met vlinderstuur op RZ tegen 2025
- Lexus Relax: 10 jaar garantie, voor de ultieme gemoedsrust
- Start verkoop Lexus RZ 450e: juni 2023
De RZ 450e is het eerste model van Lexus dat van meet af aan als BEV is ontwikkeld. Het is niet alleen de bedoeling om de voordelen van emissievrij en volledig elektrisch rijden te bieden, maar ook om het potentieel van BEV's te benutten om de rijervaring opnieuw uit te vinden.
Eerst en vooral is de RZ een Lexus, met behoud van alle verfijnde kwaliteiten op het gebied van prestaties en vakmanschap die met het merk worden geassocieerd. De RZ markeert ook de eerste toepassing van Lexus' nieuwe e-Axles, compacte motorunits voor en achter die samenwerken met de nieuwe, elektronische DIRECT4-koppelregeling voor vierwielaandrijving.
De basisprincipes van wegligging en reactievermogen zijn veiliggesteld met een speciaal nieuw platform voor elektrische voertuigen, dat zorgt voor een uitstekende carrosseriestijfheid, een laag zwaartepunt en een lange wielbasis. Een krachtige lithium-ionbatterij is volledig geïntegreerd in het chassis, onder de cabinevloer. De kwaliteit ervan wordt nauwkeurig gecontroleerd om ervoor te zorgen dat de prestaties op lange termijn behouden blijven.
Na de marktintroductie zal de RZ een verbeterde rijervaring bieden met een optioneel steer-by-wire-stuursysteem. Het nieuwe One Motion Grip-systeem van Lexus, dat momenteel wordt ontwikkeld, zal zorgen voor een eenvoudigere en nog preciezere besturing, zonder belangrijke feedback van het wegdek op te offeren.
RIJPRESTATIES
- Twee e-Axles, 230 kW/313 DIN-pk en DIRECT4-koppelregeling voor vierwielaandrijving
- De zeer stijve carrosserie op het nieuwe e-TNGA-platform voor elektrische voertuigen ondersteunt een nauwkeurige en snelle respons van het chassis.
- Het One Motion Grip steer-by-wire-systeem wordt in 2025 op de RZ geïntroduceerd.
Het waarborgen van de Lexus Driving Signature was het primaire doel bij de ontwikkeling van de dynamische prestaties van de RZ en het versterken van de kerneigenschappen van de auto, namelijk vertrouwen, controle en comfort in alle rijsituaties (de "drie C's": confidence, control and comfort). Verder werden de voordelen van BEV-specifieke kwaliteiten, zoals een snelle respons en hoge precisie, maximaal benut. De ontwikkelingsteams concentreerden zich op een rijkwaliteit met een natuurlijk gevoel, waarbij de auto trouw beweegt volgens de input van de bestuurder via het optionele One Motion Grip steer-by-wire-stuursysteem en de nauwkeurige DIRECT4-vierwielaandrijving met koppelregeling.
Efficiënte en compacte elektrische e-Axle
De RZ is het eerste productiemodel met de nieuwe e-Axle van Lexus, ontworpen voor gebruik in BEV's. Dit is een compact, modulair pakket bestaande uit een motor, transmissie en een ECU, geplaatst tussen de aangedreven wielen. De RZ gebruikt zowel voor- als achteraan e-Axles. De voorste motor levert 150 kW en de achterste 80 kW, samen goed voor een maximaal vermogen van 230 kW/313 DIN-pk. De RZ realiseert een uitstekende energie-efficiëntie, met een verbruik van 16,8 kWh (18’’) of 18,7 kWh/100 km (20'') in de gecombineerde WLTP-cyclus, afhankelijk van de wielgrootte.
DIRECT4-vierwielaandrijving met koppelregeling
DIRECT4, een exclusieve Lexus-technologie, is een intelligent systeem dat het aandrijfkoppel voortdurend en naadloos verdeelt over de voor- en achteras. Het resultaat is stressvrije prestaties en een stabiel rijgedrag, met een intuïtieve bediening die het gevoel van verbondenheid tussen de bestuurder en de auto versterkt.
Het systeem gebruikt ECU-sensoren om een reeks factoren te verzamelen, te evalueren en erop te reageren, waaronder de snelheid van het voertuig, de stuurhoek en de G-krachten. Op basis van deze input berekent het systeem het juiste aandrijfkoppel voor elke e-Axle en past dit onmiddellijk toe om de grip en de tractie op het wegdek te maximaliseren.
De koppelverdeling tussen voor- en achteras wordt in milliseconden aangepast - sneller dan elk mechanisch systeem - om ideale prestaties te realiseren. Bij vertrekken wordt het aandrijfkoppel overgebracht naar de achterkant voor meer tractie en stabiliteit. Bij rechtuit rijden wordt het koppel constant verdeeld om de stabiliteit te optimaliseren, terwijl in bochten meer koppel naar de achterwielen wordt gestuurd voor een betere tractie.
Selecteerbare rijmodi
De prestaties en het rijkarakter van de RZ kunnen worden aangepast met selecteerbare rijmodi. De Normal-modus biedt de perfecte balans tussen prestaties en vermogen, terwijl de Eco-modus een keuze is voor behoud van vermogen en efficiëntie. De Sport-modus zorgt dan weer voor een meer uitgesproken stuurgevoel en een meer agressieve gasrespons. Bestuurders kunnen de aandrijflijn, het chassis en de airconditioning naar eigen voorkeur instellen in de Custom-modus, via het multimediatouchscreen.
De RZ beschikt ook over een Range-modus die de actieradius maximaliseert door het stroomverbruik te verminderen, het vermogen en de voertuigsnelheid te beperken en de airconditioning uit te schakelen. Indien geselecteerd, wordt de DIRECT4-koppelverdeling over de voor- en achteras ook geoptimaliseerd voor vermogensefficiëntie. Alleen de achterste motor wordt gebruikt; de voorste motor wordt ingeschakeld naarmate het koppel toeneemt.
Ophanging
De fundamentele dynamische voordelen van het BEV-platform – een hoge stijfheid, een laag zwaartepunt, een dynamisch, uitgebalanceerd chassis en een laag giermoment – worden aangevuld met een ophanging die bijdraagt tot een betrouwbare sporing, een natuurlijke en stabiele voertuigstand en een comfortabel rijgevoel.
De voorwielophanging maakt gebruik van MacPherson veerpoten. De achterzijde heeft een set-up met dubbele dwarsgeplaatste draagarmen in combinatie met een in lengterichting geplaatste draagarm, met een geometrie die precies is berekend op de zeer responsieve acceleratie van een BEV. De schokdempers bevatten nieuwe frequentiegevoelige zuigers die de dempingskracht aanpassen aan de frequenties die door het wegdek worden doorgegeven - zachter in het hoge frequentiebereik en harder in het lagere.
One Motion Grip steer-by-wire
Bij de introductie is de RZ uitgerust met een conventionele tandheugel met elektrische stuurbekrachtiging. De RZ zal echter het eerste model worden dat gebruik gaat maken van Lexus' nieuwe One Motion Grip steer-by-wire-systeem, dat momenteel wordt ontwikkeld en in 2025 als nieuwe optie op de markt moet komen.
In plaats van de gebruikelijke mechanische verbinding geeft dit steer-by-wire-systeem de stuurinputs van de bestuurder volledig elektronisch door aan de wielen. Het resultaat is een onmiddellijke respons en een nauwkeurigere stuurcontrole.
De ingenieurs van Lexus hebben ervoor gezorgd dat het systeem nog steeds gevoel en feedback geeft en een uitgesproken stuurgevoel behoudt tussen bestuurder en auto. Er is ook een fail-safe voorziening van processoren en een noodstroomvoorziening die automatisch wordt ingeschakeld als de primaire stroomvoorziening van het systeem wegvalt.
Het One Motion Grip-systeem gebruikt een stuur met een nieuw ontwerp, een vlindervorm, zoals in de cockpit van een vliegtuig. Dit ontwerp is geschikt omdat de technologie minder stuurinspanning van de bestuurder vergt en er bij het nemen van bochten geen hand-over-hand-bewegingen nodig zijn. Dit zorgt voor soepel wisselen van rijbaan op de snelweg, comfortabeler rijden op bochtige wegen en gemakkelijker manoeuvreren in krappe ruimtes, waarbij de stuurverhouding zich automatisch aanpast aan de snelheid van de auto. De stuurkarakteristieken passen zich ook aan de gekozen rijmodus aan, met een scherper, zwaarder gevoel in de Sport-modus.
Het stuurwiel met de nieuwe vorm heeft geen bovendeel, zodat de bestuurder meer zicht heeft op het instrumentenpaneel en de weg voor zich. De ontwerpers van Lexus hebben hiervan geprofiteerd door de meters hoger en verder weg te plaatsen dan mogelijk zou zijn met een conventioneel stuurwiel, zodat de bestuurder zijn zichtlijn zo min mogelijk hoeft aan te passen. Het vlinderontwerp geeft de bestuurder ook meer beenruimte en vergemakkelijkt het in- en uitstappen.
Acceleratiegeluidscontrole
Het gevoel van verbondenheid van de bestuurder met de auto wordt versterkt door de acceleratiegeluidscontrole. Dit genereert geluid dat de toestand en het gedrag van het voertuig weergeeft en dat via de audioluidsprekers wordt doorgegeven. Een constante toon wordt gemoduleerd om de rijmodus en schakelpositie van de auto en het gebruik van het gaspedaal door de bestuurder weer te geven. Het systeem kan worden uitgeschakeld als de bestuurder dat wenst.
Carrosseriestructuur
Het BEV-specifieke platform van de RZ biedt een inherent sterke basis waarop een voertuig met een uitstekende carrosseriestijfheid kan worden gebouwd. Er zijn geavanceerde technieken toegepast, waaronder laserpeening, laserschroeflassen en naadversterking, om vervorming te onderdrukken of te voorkomen. Elders wordt uitgebreid gebruik gemaakt van constructielijm en laspunten met korte tussenafstand om het verbindingsoppervlak te vergroten en een hogere stijfheid te verkrijgen. In elke hoek van de achterdeurbaai wordt zeer stijf schuim gebruikt om het gebied te versterken en lawaai en trillingen te verminderen.
De bestuurder ervaart de voordelen van de stijve structuur van de auto in de rechtuitstabiliteit, het nauwkeurige rijgedrag en de stuurrespons, die bijdragen aan de elementen controle en vertrouwen van het Lexus Driving Signature-karakter.
Gewichtsbesparende constructie
Versterking van de structuur van de auto verhoogt het gewicht, wat weer gevolgen heeft voor het energieverbruik en de dynamische prestaties. Om dit tegen te gaan, heeft Lexus materialen en methoden gebruikt om het gewicht van het frame te verminderen, waardoor het rijbereik behouden blijft zonder afbreuk te doen aan de stijfheid van de carrosserie. Licht staal is gebruikt voor de centrale dakversterking, terwijl de motorkap van aluminium is. De gietstukken van de deuren/wielkasten en de achterdeur zijn van lichte, gegoten hars.
Geluids- en trillingscontrole
De ingenieurs en ontwerpers van de RZ hebben er een prioriteit van gemaakt om het interieur rustig en stil te houden door een drieledige strategie toe te passen: het geluid onder controle houden, voorkomen dat het het interieur binnendringt en bijzondere aandacht besteden aan het geluid dat op de stoelen achterin wordt ervaren.
De maatregelen om geluid en trillingen te verminderen omvatten een afdichting rondom de motorkap, trillingsdempende folie op het grote dakgedeelte, schuimcoating aan de basis van de voor- en middenstijlen, akoestisch glas in de voor- en achterportieren en de plaatsing van voeringen en isolatiemateriaal in het schutbord, het dashboard, de motorkap, de spatschermen en de wielkasten.
De RZ heeft een nieuwe versie van de actieve geluidsbeheersing die gebruik maakt van surround sound om ruisonderdrukkende frequenties in het interieur te introduceren, via de audioluidsprekers.
BATTERIJ-ELEKTRISCHE AANDRIJFLIJN
- Batterijpakket van 71,4 kWh als structureel onderdeel van het voertuigframe
- Boordlader van 11 kW
- 80% batterijcapaciteit in ongeveer 30 minuten met DC snelladen
Bij de ontwikkeling van een nieuwe batterij-elektrische aandrijflijn heeft Lexus gestreefd naar een praktisch evenwicht tussen prestaties en efficiëntie. De sleutel tot deze strategie was de keuze voor een batterij met optimale afmetingen die het beste evenwicht biedt tussen rijbereik, efficiëntie, kosten en afmetingen/verpakking.
Lithium-ionbatterij
De batterijstack bevindt zich volledig onder de cabinevloer en vormt een structureel onderdeel van het chassis van het voertuig. Dit draagt bij tot de stijfheid van het voertuig en het lage zwaartepunt, terwijl het slanke profiel van de unit ook betekent dat er geen ruimte verloren gaat in de cabine of de laadruimte.
De unit bestaat uit 96 cellen met een totale capaciteit van 71,4 kWh. De kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid worden gestaafd door de garantie van Lexus dat de batterij na 10 jaar nog minstens 70% van haar capaciteit behoudt. Lexus vertrouwt er door zijn lange ervaring met batterijtechnologieën echter op dat de werkelijke capaciteit op dat punt nog minstens 90% zal zijn.
De meeste RZ-varianten - met 20-inch velgen - halen een actieradius van ongeveer 395 km in de WLTP-test met gecombineerde cyclus. Wie opteert voor 18-inch velgen ziet de actieradius met ongeveer 40 km toenemen. Deze bereiken gelden voor de prestaties van volledige oplading tot volledige uitputting van de batterij. Voor uw gemoedsrust geeft het display op het instrumentenpaneel van de bestuurder echter de resterende actieradius aan als zijnde 0 km vanaf het moment dat de laadstatus van de batterij ongeveer 8% bedraagt.
Efficiënte koeling is essentieel voor de prestaties en duurzaamheid van de batterij. Voor zowel de lithium-ionbatterij als het BEV-systeem wordt een LLC-koelvloeistof met lange levensduur en hoge weerstand gebruikt. Dit regelt de temperatuur in een zeer efficiënt systeem dat helpt een stabiel batterijvermogen te handhaven, zelfs bij hoge belasting. De koeling van de batterij en het airconditioningsysteem van de auto werken samen en zorgen voor een langere levensduur van de batterij.
Bij gebruik in koudere temperaturen kan tijdens het opladen van het voertuig een batterijverwarming worden geactiveerd. Deze maakt gebruik van de verwarming in het airconditioningsysteem en treedt automatisch in werking bij gebruik van een gelijkstroomoplader.
Batterij opladen
De RZ is uitgerust met een compacte en lichte 11 kW-boordlader. Bij aansluiting op een driefasige voeding duurt het opladen van de batterij ongeveer 6 uur en 30 minuten; bij gebruik van een eenfasige voeding bedraagt de tijd ongeveer 10 uur; aangesloten op een gelijkstroom-snellaadsysteem kan de batterij in ongeveer 30 minuten tot 80% worden opgeladen.
EXTERIEURONTWERP
- Het 'Seamless e-Motion'-design brengt de prestaties, het rijplezier en het raffinement van een volledig elektrische auto tot uitdrukking.
- De kenmerkende Lexus-spindelgrille is diep geïntegreerd in het volledige frontale design.
- Exterieurafmetingen positioneren de RZ tussen de Lexus NX- en RX-modellen.
Een auto bouwen op een geheel nieuw batterij-elektrisch platform opende nieuwe ontwerpmogelijkheden en de vrijheid om een uiterlijk te creëren dat de RZ 450e onderscheidt van andere voertuigen.
Het nieuwe, speciale BEV-platform en de elektrische aandrijflijn geven de RZ een lager zwaartepunt en maken een lager neusprofiel mogelijk. Dit is het uitgangspunt voor een silhouet dat via een vloeiende cabinesectie overgaat in een hogere daklijn met een knik achteraan, waardoor meer hoofdruimte (67 mm) ontstaat voor de achterpassagiers. Een slanke, horizontale aslijn ter hoogte van de portieren accentueert de lange wielbasis en de grote 18- of 20-inch velgen zijn ver in de hoeken geplaatst, wat de brede voertuigstand en het lage zwaartepunt extra in de verf zet.
De RZ is 4.805 mm lang, heeft een wielbasis van 2.850 mm en korte overhangen - 995 mm vooraan en 960 mm achteraan. De totale hoogte is 1.635 mm en de breedte is 1.895 mm (exclusief buitenspiegels). Qua externe afmetingen en footprint zit het model tussen de middelgrote NX en de grote RX-crossovermodellen van Lexus in.
Net als bij de onlangs geïntroduceerde volledig nieuwe RX, is de bekende "spindelgrille" beter geïntegreerd in het ontwerp van de voorkant. Maar omdat de elektrische aandrijving minder luchtstroom voor koeling vereist, is de bekende grille achterwege gelaten en is het oppervlak ervan in de carrosseriekleur van de auto uitgevoerd. Dit is dan gecombineerd met de nieuw ontworpen, ultraslanke koplampunits met het Lexus L-motief van de dagrijverlichting.
De achterzijde heeft een coole hightechuitstraling met een gedeelde dakspoiler die het profiel naar achteren toe verlengt en bijdraagt aan de stabiele prestaties van de auto. De langgerekte LED-lichtbalk over de hele breedte van de auto, die een kenmerk van het Lexus-design is geworden, gaat gepaard met het nieuwe LEXUS-logo op de achterklep.
Aerodynamische kenmerken
Aerodynamische maatregelen waren een belangrijk aandachtspunt voor het realiseren van een lage luchtweerstandscoëfficiënt (0,263 Cd), die zou bijdragen aan de energie-efficiëntie van de auto. Tot de aerodynamische kenmerken behoren vlakke ruitafdichtingen, een luchtweerstandbeperkend ontwerp voor de achterklep en een luchtstroomregulerende achterspoiler, alsmede een volledig afgedekte ondervloer. Aan de voorzijde is de kleine grilleopening voorzien van luiken die automatisch sluiten wanneer de koelluchtstroom naar het motorcompartiment niet nodig is.
Nieuwe kleuropties
De RZ wordt gelanceerd met een optionele keuze aan buitenafwerkingen met een geavanceerde laktechnologie waarbij pigmentdeeltjes en metaalschilfertjes sterk worden samengeperst in uiterst dunne laagjes van slechts enkele micron, wat bijdraagt tot een diepere, meer glanzende afwerking en sterkere licht- en schaduwcontrasten. Het nieuwe tweekleurige ontwerp heeft een contrasterende zwarte finish die zich uitstrekt over de voorkant van de auto, de motorkap, de stijlen en het dak.
COMFORT AAN BOORD: MENSGERICHT ONTWERP EN MENSGERICHTE TECHNOLOGIEËN
- De indeling van de cockpit volgt het Tazuna-concept van Lexus voor een snelle, eenvoudige en intuïtieve bediening.
- Nieuwe warmtestralers voor de passagiers voorin
- Nieuw warmtewerend panoramadak, dimbaar met een druk op de knop
De cockpit van de RZ is een evolutie van het Tazuna-concept van Lexus, geïnspireerd op de manier waarop een ruiter een paard intuïtief kan leiden met slechts kleine bewegingen van de teugels. Het verenigt de positie van de bestuurder achter het stuur en een nauwkeurige opstelling van meters, bedieningselementen en displays om een ruimte te creëren waarin de bestuurder slechts kleine hand- en oogbewegingen hoeft te maken om het voertuig te besturen.
Lichte en open cabineomgeving
Het open gevoel van het interieur wordt versterkt doordat het instrumentenpaneel een dunnere constructie heeft en laag is geplaatst ten opzichte van de zitplaats van de voorpassagier. Er is ook ruimte gewonnen door de passagiersairbag naar achteren te verplaatsen en door een nieuw airconditioningsysteem met een geïntegreerde ventilatorunit in het midden van het instrumentenpaneel.
Interieurkleuren en -afwerking
Er zijn drie kleurencombinaties voor het interieur beschikbaar, die elk een andere sfeer creëren. De Orage-stoffering (een blauwtint) wordt gecombineerd met zwarte bekleding en een Solis White-bekleding voor de deurschouders en armsteunen in het interieur, voor een frisse, strakke en geavanceerde uitstraling. De Hazel-stoffering wordt gecombineerd met een zwarte bekleding voor een luxueus en modern effect en de combinatie van Greyscale-stoffering met een zwarte bekleding zorgt voor een koele monotone afwerking.
Een nieuw Tsuyasumi-ornament is beschikbaar voor de console, met een antracietkleurige afwerking met een subtiele glanzende adering, net als een natuurlijk sintelblok. Het effect wordt gecreëerd door de opeenstapeling van talrijke delicate lagen, een proces waarbij gebruik wordt gemaakt van geavanceerde filmtechnologie, onder toezicht van de vakmensen van Lexus – de Takumi.
Sfeerverlichting
De sfeer in de cabine wordt versterkt door een sfeerverlichtingssysteem met een spectrum van 64 kleuren, gegroepeerd in 14 verschillende thema's om de juiste stemming voor de reis te creëren. De RZ heeft een nieuw 'In-ei'-verlichtingseffect, dat een patroon van licht en schaduw over de deurpanelen werpt, waardoor verschillende effecten ontstaan naarmate de lichtomstandigheden gedurende de dag veranderen.
Zitplaatsen
De stoelen zijn voorzien van het Global Architecture Frame-design van Lexus en zijn bekleed met 'deep-hung'-stiknaden om een comfortabelere ondersteuning en houding te bevorderen tijdens lange reizen. De geïntegreerde stoelverwarmingen zijn herzien om nu over het hele stoeloppervlak te werken en beschikken over een temperatuurregeling voor schouders, rug en bovenbenen.
Duurzaam Ultrasuède
Voor de nieuwe RZ is Ultrasuede-bekleding beschikbaar, een duurzaam suède-achtig materiaal voor de stoelen en de bovenste deurbekleding dat deels gemaakt is van biomaterialen en gerecyclede materialen. De andere opties zijn synthetisch Tahara-leer met wolkeneffect en een stof met een geweven textuur. De stof wordt gemaakt van een tijdens het spinnen gekleurd garen, waardoor het afvalwater van het verfproces wordt beperkt.
Aanpasbare meters en multi-informatiedisplay
De meters in het instrumentenpaneel kunnen worden aangepast aan de voorkeur van de bestuurder en het aanzicht ervan verandert automatisch, afhankelijk van de gekozen rijmodus. Ze zijn ontworpen voor duidelijke en directe herkenning, en op hoogwaardige modellen zijn ze uitgevoerd met een high definition-resolutie.
Head-up display
Het head-up display wordt geprojecteerd op de onderkant van de voorruit, in het zicht van de bestuurder. De positie, lay-out en inhoud kunnen allemaal worden aangepast aan de persoonlijke voorkeur. Er zijn drie inhoudsversies beschikbaar: volledig, standaard en minimaal.
Schakelaars en bedieningselementen
Terwijl het Tazuna-cockpitconcept ervoor zorgt dat de belangrijkste bedieningselementen binnen handbereik van de bestuurder liggen, zijn de minder belangrijke en minder vaak gebruikte bedieningselementen nu toegankelijk via het centrale touchscreen. Voor een intuïtieve bediening zijn de fysieke knoppen in het middendisplay gehandhaafd, waaronder de aan/uit-knop voor audio en de bedieningselementen van de airconditioning.
Een ander voorbeeld van de eenvoudige, intuïtieve bediening in het Tazuna-concept zijn de schakelaars met aanraaksensoren op het stuurwiel. Deze zijn voor het eerst geïntroduceerd in de nieuwe Lexus NX en kunnen worden aangepast om de voorkeursfuncties van de bestuurder te bedienen, zoals rijmodus, navigatie en audio. Wanneer de bestuurder de schakelaar aanraakt, worden de vorm en functie ervan op het head-up display weergegeven, zodat de bestuurder niet naar beneden naar het stuur hoeft te kijken om het juiste bedieningselement te zoeken. Hoewel ze werken met elektronische signalen, hebben ze een bevredigend 'klik'-gevoel om de bediening ervan te bevestigen.
Draaischakelaar
Het shift-by-wire-systeem van de RZ wordt bediend met een nieuwe draaischakelaar op de middenconsole. De bestuurder drukt het bedieningselement in en draait de voor een optimaal gevoel machinaal bewerkte buitenring met de klok mee om vooruit te rijden en tegen de klok in om achteruit te rijden; indrukken van het bedieningselement zet het voertuig weer in de stand Neutraal. Verder zijn er schakelaars op de console voor 'Parkeren' en de elektronische parkeerrem.
Hittewerend, dimbaar panoramadak
Het optionele panoramadak vergroot het gevoel van ruimte en licht in het interieur en reikt tot ver achterin, zodat er een vrij uitzicht is voor de achterpassagiers, zelfs als de achterbank achterover leunt (het dak is breder en 44 mm langer dan dat van de Lexus NX). Het glas heeft een low-e-coating (coating met lage emissie) die infrarode straling reflecteert en de stralingswarmte op zonnige dagen vermindert, terwijl het bij koud weer de warmte in de cabine houdt.
Het glazen dak heeft een elektrische dimfunctie, waardoor het met een druk op de knop ondoorzichtig wordt. Een oprolbaar zonnescherm is niet nodig, wat gewicht bespaart en bovendien voor meer hoofdruimte zorgt.
Warmtestralers
Nieuwe warmtestralers zijn op kniehoogte voor de bestuurder en voorpassagier geplaatst, onder de stuurkolom en het onderste instrumentenpaneel. In tegenstelling tot convectieverwarming gebruiken ze infraroodstraling om vaste voorwerpen die zich er direct voor bevinden, te verwarmen. Ze verbruiken ook ongeveer 8% minder energie.
Ze zijn geïntegreerd in het Lexus Climate Concierge-systeem en werken samen met de stoelverwarmingen en het verwarmde stuur om het interieur sneller op te warmen, wat aanvoelt als een warm deken rond de benen. Ze werken geruisloos en zonder luchtstroom. Ze hebben een automatische beveiliging als iemand ermee in contact komt, waardoor de temperatuur van het paneel automatisch daalt tot 43˚C.
Nieuwe airconditioning
De RZ gebruikt een nieuwe, compacte airconditioningunit met een geïntegreerde verwarming en ventilator. Hij maakt gebruik van een efficiënt warmtepompsysteem dat verwarmde koelvloeistof gebruikt om het interieur te verwarmen bij koud weer. Dit vermindert de belasting van de stroomvoorziening van het voertuig en helpt de actieradius te maximaliseren. De compacte afmetingen en de centrale positie onder het instrumentenpaneel zorgen voor meer beenruimte voor de voorpassagier.
De luchtkwaliteit in het interieur wordt gehandhaafd met behulp van de nanoe X™-technologie, die microscopische waterdeeltjes met hydroxylradicalen in de luchtstroom uitstoot. Deze kunnen virussen, bacteriën, pollen en andere allergenen remmen en de verspreiding van schimmels tegengaan. Ze kunnen ook slechte geuren tegengaan en de verdamping van vocht tegenhouden, zodat het haar en de huid van de bewoners gehydrateerd blijven.
Laadruimte
De beschikbare ruimte in de laadruimte wordt niet aangetast door de voertuigbatterij en er is negen liter extra gewonnen door de subwoofer van het audiosysteem in de achterklep te monteren. Met alle stoelen op hun plaats bedraagt het volume van de ruimte 522 liter; als de achterbank wordt neergeklapt, bedraagt het maximale volume 1.451 liter, geladen tot aan het plafond. Met de tonneau-cover op zijn plaats is er plaats voor twee koffers. Onder de dekplank is er nog eens 58 liter inhoud beschikbaar in een praktisch gevormde, volledig beklede ruimte, handig voor het opbergen van de BEV-oplaadkabel.
Een laadhoogte van 740 mm en de beschikbaarheid van een elektrische achterklep vergemakkelijken de toegang. Wijzigingen aan de motor maken het openen en sluiten van de achterklep sneller en stiller, en de openingshoek kan vooraf aan de locatie worden aangepast, bijvoorbeeld om te voorkomen dat een laag garageplafond wordt geraakt.
MULTIMEDIA, INFORMATIE EN CONNECTIVITEIT
- Snellere, meer intuïtieve Lexus Link-multimedia met 14-inch touchscreen
- Verbeterde spraakbesturing, inclusief 'Hey Lexus'-boordassistent
- Op maat gemaakt Mark Levinson Premium Surround Sound-systeem met 13 luidsprekers.
De RZ is uitgerust met het geheel nieuwe Lexus Link-multimediaplatform, met een snellere, meer intuïtieve bediening en meer functies voor connectiviteit, efficiënte reisplanning en informatie.
Het systeem omvat cloudgebaseerde 'always on'-navigatie, die profiteert van actuele informatie over verkeerssituaties, ongevallen en wegomstandigheden. Er is ook een nieuwe 'Hey Lexus'-boordassistent en smartphone-integratie is mogelijk via Apple CarPlay (draadloze verbinding) en Android Auto. Met de DCM (datacommunicatiemodule) van het voertuig kunnen functies gemakkelijk draadloos worden bijgewerkt of toegevoegd, zonder dat de bruikbaarheid van het voertuig wordt onderbroken.
14-inch touchscreen
Informatie, entertainment, navigatie, airconditioning en voertuiginstellingen zijn allemaal toegankelijk via een 14-inch high-definition touchscreen. Dit is gemonteerd in het midden van het instrumentenpaneel en bevat ook fysieke knoppen voor veelgebruikte functies, zoals audio aan/uit en temperatuur van de klimaatregeling.
Naast aanraakbediening kunnen ook spraakopdrachten worden gebruikt: de Dynamic Voice Recognition kan verschillende stemmen onderscheiden en werkt ook bij achtergrondgeluid - zo hoeft de audio bijvoorbeeld niet uitgeschakeld te worden. De 'Hey Lexus'-assistent kan worden gebruikt voor multimediacommando's en om bepaalde voertuigfuncties in te stellen, zoals de airconditioning en het openen of sluiten van de ruiten. Het systeem kan detecteren of de commando's van de bestuurder of de voorpassagier komen.
Pure Stage-geluidservaring met Mark Levinson Premium Surround Sound-systeem met 13 luidsprekers
Lexus' premium audiopartner Mark Levinson heeft een nieuwe geluidsafstemmingstechnologie toegepast om een uitzonderlijke geluidservaring te realiseren, die speciaal is berekend voor de interne architectuur van de RZ. Deze heet Pure Stage en repliceert de geluidskarakteristieken van specifieke podia voor een meeslepende audio-ervaring.
Het systeem met 13 luidsprekers levert een hoogwaardige geluidsweergave die vergelijkbaar is met een high-end audiopakket voor alle muziekgenres en creëert een live sfeer met zuiverheid, diepte en een getrouwe weergave van de originele geluiden. De sleutel daartoe is een discrete versterker van Harman waarmee geluidsbronnen met een hoge resolutie (96 kHz/24-bit) die meer informatie bevatten, kunnen worden afgespeeld.
De luidsprekers zijn optimaal gepositioneerd doorheen het interieur: Unity-luidsprekers van 9 cm links, rechts en in het midden op het instrumentenpaneel, woofers van acht bij negen inch onderaan in de voorportieren en Unity-luidsprekers van 9 cm in de achterportieren. Een subwoofer van 22,4 cm maakt de serie compleet. Deze is in de achterklep ingebouwd, zodat er geen laadruimte verloren gaat.
Audiosysteem met 10-luidsprekers
Het standaard audiopakket voor de RZ is een premium 10-luidsprekersysteem, afgestemd op heldere midden- en hoge tonen en rijke, strakke lage tonen. Net als bij het Mark Levinson Premium Surround System kan de versterker geluidsbronnen met hoge resolutie afspelen. In de achterklep is een subwoofer van 20 cm ondergebracht.
GEMAKKELIJKER EN VEILIGER RIJDEN MET GEAVANCEERDE ASSISTENTIEFUNCTIES
- e-Latch met Safe Exit Assist, die ongevallen door onbedoeld openen van de deur helpt voorkomen
- Meerdere systemen voor eenvoudig en nauwkeurig manoeuvreren met het voertuig
- Soepel en automatisch parkeren met het Advanced Park-systeem
Lexus e-latch met Safe Exit Assist
De RZ volgt de compleet nieuwe RX en NX met het soepele en eenvoudige elektronische deuropeningssysteem e-latch. Dit is gekoppeld aan de Blind Spot Monitor van de auto om een Safe Exit Assist-functie te bieden, die voorkomt dat de deuren worden geopend op het ogenblik dat er fietsen of voertuigen van achteren naderen. Lexus schat dat dit systeem meer dan 95% van de ongelukken door het onbedoeld openen van een portier kan helpen voorkomen. Het systeem kan worden aangepast met een keuze uit drie gevoeligheidsniveaus.
Waarschuwing voor achterlangs kruisend verkeer en achteruitrijcameradetectie
De RZ gebruikt sonars en camera's die bij lage snelheid zowel statische objecten als voertuigen en voetgangers die achterlangs de auto kruisen, kunnen detecteren. Als een gevaar wordt opgemerkt, klinkt er een zoemer en verschijnt er een waarschuwing op het multi-informatiedisplay die de positie van het voertuig ten opzichte van het gevaar weergeeft.
Geavanceerd Parkeren
Het Advanced Park-systeem neemt de stress van het parkeren weg door de automatische overname van het stuur, het schakelen en het remmen om de auto soepel en efficiënt in langs- en dwarsparkeerplaatsen te manoeuvreren. Het systeem kan maximaal drie regelmatig gebruikte parkeerplekken herkennen.
Panoramic View Monitor
De Panoramic View Monitor gebruikt alle vier camera's en alle 12 sensoren van de RZ om de bestuurder een 360-graden zicht te geven op de directe omgeving van de auto en de optie van een samengesteld bovenaanzicht. Er is ook een 'doorkijkoptie' onder de vloer, om het rijvlak onder de auto en de stand van de wielen te controleren. Een sproeisysteem houdt de camera schoon; het wordt geactiveerd wanneer de ruitensproeier achteraan wordt gebruikt.
VEILIGHEIDSPRESTATIES VAN WERELDKLASSE
- Nieuwste generatie Lexus Safety System + met nieuwe en verbeterde functies
- Nieuwe Driver Monitor en Proactive Driving Assist
- Toekomstige software-upgrades worden naadloos over-the-air geleverd
De Lexus RZ profiteert van het Lexus Safety System + van de nieuwste generatie, met nieuwe en verbeterde functies die naadloos functioneren binnen de context van een batterij-elektrisch voertuig. Door gebruik te maken van de datacommunicatiemodule (DCM) van de auto kunnen de veiligheidssystemen over-the-air worden bijgewerkt, zonder dat de auto naar een servicecentrum moet worden gebracht.
Pre-Collision System
De radar en de camera van het Pre-Collision System (PCS) van de RZ hebben een groter detectiebereik en kunnen een groter aantal gevaren herkennen dan voorheen. Het systeem reageert sneller en kan nu ook motorfietsen, fietsers en voetgangers identificeren. Het PCS biedt voorts acceleratie-onderdrukking bij lage snelheid, waarbij plotseling, onbedoeld gebruik van het gaspedaal bij lage snelheid wordt herkend.
Dynamic Radar Cruise Control
Het activeren van de Dynamic Radar Cruise Control (DRCC) van de RZ is eenvoudiger gemaakt met een eenvoudige schakelaarbediening en de optie van spraakbesturing om de kruissnelheid en de afstand tot de voorligger in te stellen. Nieuwe functies zorgen voor een passende snelheid om soepel door bochten te rijden en de inhaalpreventie regelt de snelheid van de auto om te voorkomen dat een langzamer voertuig aan de verkeerde kant wordt ingehaald op een weg met meerdere rijstroken.
Lane keeping assistants
Het Lane Departure Alert (LDA) kan nu meer objecten herkennen, waaronder belendend straatmeubilair zoals elektriciteitspalen, stoepranden en vangrails. Het kan ook herkennen wanneer de bestuurder stuurt om een persoon of een geparkeerd voertuig op de rijbaan van de RZ te ontwijken. Een krachtige camera wordt gebruikt door de Lane Tracing Assist-functie (LTA), dewelke beter in staat om wegmarkeringen te onderscheiden; wanneer deze aan het zicht onttrokken zijn, bijvoorbeeld in druk verkeer, volgt het systeem het pad van de voorligger.
Lane Change Assist kan worden gebruikt wanneer de LTA-functie van de auto geactiveerd is. Wanneer de bestuurder de richtingaanwijzer inschakelt om van rijstrook te veranderen, controleert het systeem de veiligheid met behulp van de PCS-radar en -camera, berekent het het doeltraject en zorgt het voor de juiste stuurcontrole. Zodra de rijstrookverandering voltooid is, keert de LTA-functie terug naar de normale werkingsstatus.
Driver Monitor
De Driver Monitor is een nieuwe functie die een camera boven het stuur gebruikt om de toestand van de bestuurder voortdurend te controleren. Als het systeem merkt dat de bestuurder zijn/haar concentratie heeft verloren omdat hij/zij moe of onwel is, geeft het visuele en hoorbare waarschuwingen. Een wereldprimeur is dat het systeem is gekoppeld aan de actieve veiligheidssystemen van de auto, zodat de auto, als de bestuurder niet reageert, soepel tot stilstand kan worden gebracht met geactiveerde alarmknipperlichten (Emergency Driving Stop).
Extra functies
Proactive Driving Assist (PDA) werkt bij lagere snelheden en scant het gebied voor de auto op gevaren, zoals voetgangers die op het punt staan over te steken of langs de kant van de weg lopen, geparkeerde auto's en fietsers. In geval van een risico op een botsing wordt afgeremd en bijgestuurd om het obstakel te ontwijken, terwijl de auto binnen de rijstrook blijft.
Het Lexus Safety System + omvat het Automatic High Beam System of Adaptive High Beam System (AHS) voor optimale verlichting vooruit zonder de tegenliggers te verblinden. De RZ is de eerste Lexus die is uitgerust met AHS met een enkele bi-projector LED-koplamp.
Road Sign Assist (RSA) kan een groter aantal waarschuwings- en gebodsborden op de snelweg herkennen en weergeven. De snelheidsbegrenzer van de auto kan aan de RSA-functie worden gekoppeld, waardoor het vermogen van de aandrijflijn wordt verminderd en indien nodig wordt geremd om de auto binnen de wettelijke snelheidslimiet voor een bepaalde weg te houden.
Passieve veiligheid
De RZ heeft een volledige reeks SRS-airbags, waaronder een centrale airbag tussen de voorstoelen, die de bestuurder en de voorpassagier bij een aanrijding beschermt zodat ze niet tegen elkaar aan worden geslingerd. Een tweetraps bestuurdersairbag is geïntegreerd in zowel het nieuwe One Motion Grip-vlinderstuur als in het conventionele stuurwiel.
De schokabsorberende kwaliteit van het chassis van de auto is verbeterd met een nieuw ontwerp van de stootbalken van de portieren en van de kniestukken van de achterpanelen. De stootbalk helpt ervoor te zorgen dat de impact wordt verdeeld over de stijlen en treeplanken van de auto; de kniestukken van de achterpanelen voorkomen samendrukken van de wielkasten.
LEXUS RELAX
De vernieuwde RZ profiteert van Lexus Relax, de automatische garantieverlenging tot 10 jaar.
Dit op de markt unieke aanbod, dat alle Lexus-rijders gemoedsrust schenkt, kan niet eenvoudiger zijn. Na elke jaarlijkse onderhoudsbeurt in het erkende dealernetwerk wordt de garantie op elke Lexus waarvan de oorspronkelijke 5-jarige garantie is verstreken met 12 maanden of 15.000 km verlengd. Dit is automatisch en gratis, en voor zowel nieuwe als tweedehands Lexus-modellen. Lexus Relax wordt elk jaar verlengd, tot wanneer het voertuig tien jaar oud is of 200.000 km heeft bereikt.
Start verkoop Lexus RZ 450e: juni 2023.
Technische fiche
PDF - 68 Kb
Prijslijst
PDF - 2.3 Mb
Uitrusting
PDF - 1.7 Mb