DE LEXUS LC 500 CONVERTIBLE MAAKT ZIJN WERELDDEBUUT OP DE LOS ANGELES AUTO SHOW 2019

• Zowel met de softtop open als dicht een prachtig ontwerp met de typische aandacht voor detail van Lexus
  • Mix van Lexus’ unieke rijconcept ‘Exhilarating Performance’ met het rijplezier van een cabriolet
  • Doordachte cabine-ervaring waarin de ‘Human Centered'-filosofie van Lexus weerspiegeld wordt
De langverwachte cabrioletversie van de Lexus LC 500 coupé maakte zijn werelddebuut op 19 november in Los Angeles. De LC 500 Convertible is te zien op de Los Angeles Auto Show 2019 die van 18 november tot 1 december 2019 gehouden wordt.

Het LC-gamma vertegenwoordigt de evolutie van Lexus naar een luxueus lifestylemerk en biedt rijplezier en opwinding die de levensstijl van klanten nog beter maken. De nieuwe LC 500 Convertible sluit aan bij de coupé als ambitieus paradepaardje voor het hele Lexus-gamma en biedt uniek rijplezier dat de zintuigen stimuleert en de ultieme schoonheid laat zien.

Het exterieur van de nieuwe LC combineert op kunstzinnige wijze de unieke daklijn van de coupé met het karakter van een cabriolet waardoor de auto zowel met de softtop open als dicht een lust voor het oog is. Het interieurontwerp houdt rekening met hoe details zoals het dekkleed over de bagageruimte en de stoelmaterialen onderdeel worden van de uitstraling en indruk van buitenaf gezien.

Het nieuwe model volgt het unieke rijconcept ‘Exhilarating Performance’ dat een gevoel van eenheid met de natuur en een opwindende rijervaring biedt die alleen met een cabriolet ervaren kunnen worden.

De carrosserie binnenin heeft een optimale plaatsing en vorm van de beugel om hoge dynamische prestaties te leveren overeenkomstig de bedoelingen van de bestuurder. En dankzij het robuuste en sensuele V8-geluid van de auto versnelt de LC 500 Convertible op een prettige lineaire manier. Om het rijplezier nog verder te verhogen, is de LC 500 Convertible uitgerust met nekverwarming en een transparante rijwindgeleider. Deze ondersteunen het toonaangevende comfort en de stilte die in de genen van Lexus zitten.

De nieuwe LC 500 Convertible zal vanaf de zomer 2020 beschikbaar zijn op de Luxemburgse markt.

BELANGRIJKSTE KENMERKEN VAN DE LC 500 CONVERTIBLE

• Met het koetswerkdesign gebaseerd op dat van de LC coupé behoudt de cabriolet uitstekende aerodynamische prestaties en een optimale gewichtsverdeling waarbij functionele schoonheid in het ontwerp verwerkt is. De softtop zorgt voor een uniek silhouet en een sportieve uitstraling die bij een cabriolet past. De lijn van de achterklep werd verhoogd en verbreed om een dynamisch zijaanzicht te creëren en de brede en lage uitstraling te benadrukken.
  • Om ervoor te zorgen dat de cabrioletversie van de LC 500 een mooi silhouet houdt wanneer de softtop geopend wordt, slaat het automatisch vouwmechanisme de softtop op onder een geïntegreerd dekkleed over de bagageruimte. Omdat de ontwerpers een taillelijn toepasten die aan het eind van de deuren zichtbaar wordt, wordt het profiel van het voertuig gekenmerkt door koetswerk dat als gegoten rond de cabine zit. Dit biedt in het geheel een strakke en nette uitstraling.
  • De 4-laags softtop werd ontworpen om de vloeiende daklijn van de coupé te behouden zonder dat het ondersteunende frame door de stof zichtbaar is. Bovendien werd de stof van de softtop zorgvuldig geselecteerd en vervaardigd om optimale spanning zonder kreukels te garanderen en werd de geluidsisolatie verbeterd.
  • Het kleurenpalet van de buitenkant en de softtop net als de elegante tinten van het interieur werden zorgvuldig geselecteerd en gecombineerd om aan het uitstekende gevoel van stijl, smaak en verschillende levensstijlen van de LC-klant tegemoet te komen.
  • Het interieur is voorzien van details zoals geschakeerde wattering en een perforatiepatroon op het bovenste gedeelte van de stoelen en het ‘L'-logo in reliëf op de achterkant van de hoofdsteunen.
  • Bij het openen en sluiten van de softtop wordt de beweging zorgvuldig opgevolgd en dan met name aan het begin en einde om de bestuurder een gevoel van kwaliteit en veiligheid te geven. De beweging van de softtop en het dekkleed van de bagageruimte werd nauwkeurig gesynchroniseerd om deze elegant en natuurlijk te maken terwijl de snelheid van het openen en sluiten toonaangevend is.
  • De softtop kan tijdens het rijden tot een snelheid van 50 km/h geopend of gesloten worden. Via een animatiescherm in het instrumentenpaneel kan de bestuurder de voortgang van de bediening gemakkelijk volgen.

• De carrosserie van de LC 500 Convertible werd nieuw ontworpen om een stijfheid te bereiken die het unieke rijconcept van Lexus ondersteunt dat gelijk is aan dat van de coupé. Tegelijkertijd biedt deze zowel een prachtige styling als voldoende bagageruimte.
  • Dankzij de strategische plaatsing en vorm van de schoorbeugel van de achterwielophanging werd de carrosseriestijfheid van de auto aanzienlijk verbeterd. De beugel is gemaakt van lichtgewicht gegoten aluminium om het extra gewicht te minimaliseren en er werden prestatiedempers geïnstalleerd voor eersteklas rijcomfort. Andere beugels bevinden zich onder de carrosserie en materialen zoals magnesium en aluminium zijn gebruikt om zowel een hoge stijfheid als een laag gewicht te krijgen. Met als resultaat dynamische prestaties overeenkomstig de bedoelingen van de bestuurder.
  • De zelfaanzuigende 5.0-liter V8, gekoppeld aan de 10-traps Direct Shift automatische transmissie, geeft de LC weliswaar een lineaire maar toch krachtige versnelling. Het vermogen wordt afgestemd aan de omstandigheden met een soepele acceleratie tijdens het normale woon-werkverkeer en de ultieme acceleratie wanneer de bestuurder dat wenst.
  • Om de V8 van de LC 500 Convertible nog aangenamer te maken wanneer de softtop open is, zendt een geluidsgenerator sensuele motorgeluiden uit via het dashboard terwijl een uitlaatklep het krachtige motorgeluid verbetert.

• Om een ruimte te creëren waarin de opwinding van rijden in open lucht gevoeld wordt zonder dat dit het gesprek in de auto verstoort, hebben we ons gericht op aerodynamica zoals de taillelijn en achterzijde. Mede dankzij de transparante rijwindgeleider van polycarbonaat wordt de windstroom in de auto onderdrukt en een heerlijke stilte bereikt.
  • Geluidsmanagement vormt een belangrijk onderdeel van de genen van Lexus en de interieurruimte van de LC 500 Convertible stimuleert de zintuigen met emotionele motorgeluiden. Active Noise Control (ANC), gecombineerd met geluidsisolatie en absorptietechnieken, onderdrukt ongewenste geluiden en onaangename geluidsfrequenties.
  • Het audiosysteem reproduceert exact de originele geluiden van elk instrument, elke stem en elke opnameomgeving. Verder verandert het akoestisch ontwerp automatisch naargelang de softtop open of dicht is. Dit biedt een akoestische ruimte waarvan in iedere situatie genoten kan worden.
  • De Lexus Climate Concierge wordt gebruikt om de airconditioning en stoel-, nek- en stuurwielverwarming automatisch te regelen. Daarbij houdt deze rekening met het feit of de softtop open of dicht is. Hierdoor wordt de cabrioletversie van de LC 500 comfortabel voor de passagiers in de auto ongedacht de temperatuur buiten.

Afmetingen en specificaties van de LC 500 Convertible

• Totale lengte:         4.760 mm