DE GLOEDNIEUWE LEXUS ES: EEN HOGER PRESTATIENIVEAU EN NOG MEER RAFFINEMENT

DE GLOEDNIEUWE LEXUS ES: EEN HOGER PRESTATIENIVEAU EN NOG MEER RAFFINEMENT

  • Lexus ES 300h

    • De volledig nieuwe Lexus ES: een hoger prestatieniveau en nog meer raffinement

    • Nieuwe dimensies in het ES-design

    • Verhoogd comfort in de nieuwe ES

    • Een nieuw tijdperk qua prestaties van zelfopladende hybride aandrijflijnen

    • Chassis- en ophangingsinnovaties voor een uitstekend rijgedrag en comfort en een perfecte wegligging

    • Ongeëvenaarde veiligheidsvoorzieningen met het Lexus Safety System +, bevestigd door de Euro NCAP-testprocedures

    • Een buitengewoon meeslepende audio-ervaring, met Mark Levinson PurePlay

    • De allereerste ES F SPORT aller tijden

    • Gedreven door intuïtie: Lexus maakt de allereerste filmadvertentie ter wereld, waarvan het script volledig is opgesteld door AI

    • Technische specificaties

DE GLOEDNIEUWE LEXUS ES: EEN HOGER PRESTATIENIVEAU EN NOG MEER RAFFINEMENT

  • De ES is het oorspronkelijke model van Lexus en de populairste sedan van het merk.

  • Het juiste moment voor het debuut van de ES in West-Europa

Na zes decennia van succes in het segment van middelgrote sedans, is bij de zevende generatie van de Lexus ES gekozen voor een nieuwe, ambitieuzere aanpak. De nieuwe ES, die al lang bekendstaat om zijn comfort, raffinement en luxe, bouwt voort op zijn sterke punten, met een gloednieuw chassis dat een dynamischer carrosseriedesign en betere rijprestaties mogelijk maakt.

Dit ligt in het verlengde van de designrichting die Lexus uit wil en van de inzet van het merk om voertuigen te bouwen die meer opwinding, emotie en passie teweegbrengen, wat het bedrijf erbij helpt om zijn visie voor de toekomst bekend te maken bij een breder publiek. De traditionele kopers zullen merken dat de nieuwe ES ruimer, stiller en veiliger is dat ooit tevoren, terwijl een nieuwe generatie klanten een sedan leert kennen met aangescherpte prestaties, toonaangevende veiligheidstechnologie en een niveau van vakmanschap dat in dit marktsegment zijn weerga nauwelijks kent.

DE ROOTS VAN DE ES

Met de oorspronkelijke ES werd in 1989 de merknaam Lexus geïntroduceerd, samen met het vlaggenschip van het merk, de LS-sedan. Sindsdien is zijn populariteit gebaseerd op toonaangevend comfort en op de inzet van Lexus om ervaringen op mensenmaat te bieden via een intuïtief rijgedrag en een rondom de bestuurder opgebouwd interieur.

Lexus heeft zeer waardevolle inzichten verworven door te luisteren naar de mening van kopers van luxewagens wereldwijd. Deze informatie is gebruikt bij uitgebreide praktijktesten van de ES op verschillende soorten wegen wereldwijd. Tegenwoordig is de ES de populairste sedan van Lexus, met meer dan 2,3 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd.

KLAAR VOOR EUROPA

De ES van de zevende generatie is de eerste ES die wordt geïntroduceerd in West- en Centraal-Europa. Hij volgt in de voetsporen van de LS, de vlaggenschipsedan, en de luxueuze LC-coupé en is voor Lexus het begin van een nieuw design waarbij het accent veel meer op emotie ligt. De opvallende styling, mogelijk gemaakt door het gebruik van het gloednieuwe Global Architecture-K-platform (GA-K), zal zeer in de smaak vallen bij klanten in de regio, en hetzelfde geldt voor de opwindendere rijervaring en de nog betere veiligheidsvoorzieningen. De ES 300h wordt geïntroduceerd op de West- en Centraal Europese markt en wordt aangedreven door een nieuw zelfopladend hybride systeem. In andere markten zal de ES ook leverbaar zijn met andere benzinemotoren, zoals de ES 200, de ES 250 en de ES 350.

Lexus heeft in 2018 in Europa meer dan 75 000 auto's verkocht, het beste resultaat tot nu toe en meteen goed voor een vijfde opeenvolgende jaar van groei. De nieuwe ES-sedan wordt een basismodel in het assortiment en draagt bij aan de ambitie van Lexus om tegen 2020 100 000 nieuwe wagens per jaar te verkopen in Europa.

NIEUWE DIMENSIES IN HET ES-DESIGN

  • Designconcept 'provocerende elegantie' op basis van het nieuwe Global Architecture-K-platform

  • Ruim en comfortabel interieur dat de toekomst van het interieurdesign van Lexus vertegenwoordigt

EXTERIEURDESIGN EN HET CONCEPT 'PROVOCERENDE ELEGANTIE'

De nieuwe ES is op het gloednieuwe Global Architecture-K-platform (GA-K) gebouwd, wat Lexus de mogelijkheid bood om nieuwe horizonten te verkennen bij het design van middelgrote luxesedans. De wagen is langer (+65 mm), lager (-5 mm) en breder (+45 mm) dan zijn voorganger. De langere wielbasis (+50 mm) zorgt ervoor dat de wielen dichter bij de hoeken van de wagen komen te staan, terwijl de spoorbreedte voor- en achteraan is vergroot (+10 en +37 mm). Zijn postuur en proporties verraden zijn nieuwe prestatiecapaciteiten en geven de ES zijn opvallende aantrekkingskracht die eigenaars en bewonderaars telkens een tweede blik op de wagen doet werpen.

Yasuo Kajino, hoofdontwerper van de ES, beschrijft de nieuwe look van de wagen als 'provocerende elegantie': "De ES is altijd al een elegante luxesedan geweest. Voor deze generatie hebben we gewaagde designelementen toegevoegd die de traditionele verwachtingen van de kopers op de proef stellen", aldus Kajino.

Het nieuwe GA-K-platform maakte een lagere motorkaplijn mogelijk, wat het team van Kajino de vrijheid gaf om een kenmerkend, steil aflopend silhouet te tekenen, waardoor een dynamische, vloeiende vorm ontstond. Aan de voorkant is de ES drastisch veranderd, met variaties al naargelang de uitrustingsversie. De standaardversie heeft een elegant spijldesign dat uitwaaiert vanuit het centrum van de typische Lexus-spijlengrille, terwijl het F SPORT-model – voor het eerst opgenomen in het ES-assortiment – over een zwart, dubbel gearceerd patroon van in elkaar grijpende L-vormen beschikt, die overeenkomen met de uitsparingen in de hoeken aan de voorkant van de wagen.

Anders dan bij de vorige generaties heeft het design een naar achteren toe aflopende, snel ogende daklijn die het lagere postuur en de goede aerodynamische eigenschappen benadrukt. De achterpartij is strak en precies vormgegeven, met LED-lampen die om de achterhoekpanelen heen lopen om vanuit alle kijkhoeken een doorlopende stilerende lijn te creëren. De F SPORT-modellen zijn ook voorzien van een spoiler op de kofferklep, emblemen en een donker onderbumperpaneel om de look kracht bij te zetten. Voor de standaard ES-modellen zijn er drie verschillende designs voor de lichtmetalen velgen verkrijgbaar, in de maten 17" en 18", terwijl de F SPORT-versies 19"-velgen krijgen die erg lijken op die van de Lexus LC-coupé.

Een palet met 12 kleuren omvat nieuwe beige- en groentinten: Ice Ecru is ontwikkeld om het effect van licht na te bootsen dat door verse sneeuw wordt gereflecteerd, terwijl Sunlight Green geïnspireerd is op de waterspiegel van een oceaan in zonlicht. Voor de F SPORT-modellen zijn er twee exclusieve kleuren verkrijgbaar – Sapphire Blue en F White – als aanvulling op het bijzonder energieke design.

INTERIEURDESIGN DAT DE TOEKOMST VOOR INTERIEUREN VAN LEXUS VERTEGENWOORDIGT

Bij het uitdenken van de look en het gevoel van de ES was het startpunt van het team van Kajino het Future Interior-concept van Lexus, dat een bestuurdersgeoriënteerde cockpit combineert met een ruime en comfortabele plek voor de voorpassagier. De aandacht van de bestuurder wordt op de weg gehouden door het centrale display, het instrumentenpaneel en het head-up display gecentreerd binnen het gezichtsveld van de bestuurder. Bij Lexus wordt dit concept ook wel 'Seat in Control' genoemd, een eenvoudig idee dat dicteert dat vanaf het ogenblik dat je instapt alle bedieningselementen die je nodig hebt binnen handbereik zijn en alle gewenste informatie zich in het gezichtsveld vlak voor je bevindt. De armsteunen schuiven comfortabel onder je ellebogen en knoppen kunnen worden ingedrukt zonder het stuur los te laten.

Een andere manier om te voorkomen dat de bestuurder zijn aandacht verliest, is een optioneel head-up display dat relevante voertuiginformatie in het gezichtsveld van de bestuurder op de voorruit projecteert. Het kleurenscherm is het grootste binnen het luxewagensegment en kan volledig worden aangepast overeenkomstig de door de bestuurder gewenste parameters. Naast de basisfuncties zoals snelheid, brandstofpeil en ingeschakelde versnelling, kan het display ook snelheidsbeperkingsborden, waarschuwingen van het rijstrookvolgsysteem (Lane Tracing Assist) en navigatie-instructies weergeven.

Wat de bestuurder ziet, wordt ook versterkt door wat hij voelt. De rijpositie in de ES is verder uitgewerkt met een natuurlijkere hoek van het stuurwiel, een herziene plaatsing van de pedalen en zelfs een standaard in 12 standen verstelbare stoel. Het stuurwiel zelf is afkomstig uit de LS en heeft een ergonomisch gevormde welving en een optionele houten afwerking, met geïntegreerde verwarmingselementen. Verwarmde stoelen zijn ook verkrijgbaar voor de bestuurder en de voorpassagier, naast een nieuw type ventilatie met zuigende werking, dat is aangesloten op het aircosysteem voor een sneller koelingseffect.

Het navigatiesysteem beschikt over een 12,3" multimediascherm (op de F SPORT Line Plus en de Privilege Line-modellen; andere versies zijn uitgerust met een 8" multimediascherm) en een Remote Touch touchpad-bediening van de tweede generatie. 

Het comfort van de achterpassagiers is al lang een onderscheidend kenmerk van de ES, en het nieuwe model houdt deze kwaliteitstraditie in ere, ondanks de lagere, aflopende daklijn. Dankzij een lager heuppunt en een zorgvuldig geconfigureerde dakhemelbekleding blijft de hoofdruimte behouden en dankzij de langere wielbasis is er voldoende beenruimte.

De kleurenopties voor het interieur omvatten een nieuwe combinatie die het designthema 'provocerende elegantie' weerspiegelt. De optie Rich Cream combineert een crèmekleurige bekleding met een bruine dakhemel om het interieur een moderne, maar toch warme look en feel te geven. Andere keuzes zijn Black, Chateau en Topaz Brown.

VERHOOGD COMFORT IN DE NIEUWE ES

  • Het uiterst ruime en stille interieur waar het model bekend om staat, is in de nieuwe ES behouden.

  • Nieuwe ES-stoelen, ontworpen voor perfecte aansluiting om het lichaam en perfect comfort.

  • Verregaande maatregelen om de ultieme rust in het interieur te garanderen via noise blocking (lawaai en trillingen bij de bron elimineren), het gebruik van isolatiemateriaal en het absorberen van geluiden.

Ruimtelijkheid en stilte zijn van oudsher kernkwaliteiten van de ES-sedan van Lexus. En dat geldt ook voor het gloednieuwe model, met een in zijn klasse ongeëvenaarde ruimte die niet in de laatste plaats te danken is aan de afstand van 1022 mm tussen de voor- en achterpassagiers – best-in-class.

De kwaliteit van het interieur is verzekerd door een forensische aanpak bij het ontwerpen van de best mogelijke zetels wat betreft comfort en aansluiting om het lichaam, ongeacht de lichaamsvorm of de grootte van de inzittende, en om een zo stil en rustig mogelijke sfeer te realiseren in het interieur.

Lexus is zich ervan bewust dat er een directe link bestaat tussen stilte en kwaliteit, en dat een rustig en stil interieur een sleutelelement is in de omotenashi-gastvrijheid van zijn voertuigen. De gloednieuwe ES tilt de stilte in het interieur naar een hoger niveau met behulp van technologieën en designkenmerken die werden geïntroduceerd in de Lexus LS, om zo zijn gevestigde reputatie als een van de meest serene modellen in zijn klasse te versterken.

Om zijn doelstellingen voor de nieuwe ES te realiseren, richtte Lexus zijn inspanningen op drie punten: maatregelen om lawaai en trillingen bij de bron aan te pakken; geluidsisolatie om te voorkomen dat lawaai binnendringt in het interieur; en geluidsabsorptie, waarbij uitgebreid gebruik werd gemaakt van speciale materialen om ongewenste geluiden te absorberen. De bij het nieuwe model geboekte vooruitgang overtreft alles wat al eerder is gerealiseerd, met als resultaat een te allen tijde rustige en uitnodigende omgeving, vanaf het moment dat u in de auto stapt tot en met rijden op een hoge kruissnelheid.

 
   


 

EEN NIEUW TIJDPERK QUA PRESTATIES VAN ZELFOPLADENDE HYBRIDE AANDRIJFLIJNEN

  • Gloednieuwe, vierde generatie van het zelfopladende hybride aandrijfsysteem van Lexus, met een 2.5-liter motor, een nieuwe aandrijfas en een nieuwe accu

  • Totaal systeemvermogen 218 DIN pk/160 kW, gecombineerd brandstofverbruik volgens WLTP vanaf 5,3 l/100 km

  • Hybride controlesysteem voor een nauwkeurige en lineaire acceleratiecurve, met een drastische reductie van het elastiek-effect

  • De nieuwe 2.5-liter motor behaalt bij een specifiek motorvermogen met 41% het beste thermische rendement ter wereld.

VIERDE GENERATIE HYBRIDE AANDRIJFSYSTEEM VAN LEXUS

De nieuwe ES 300h is uitgerust met het nieuwe zelfopladende hybride aandrijfsysteem van de vierde generatie van Lexus. Dit systeem biedt een uitzonderlijk laag verbruik, directe prestaties en minimale uitstoot voor een middelgrote luxesedan. Het koppelt een uiterst efficiënte 2.5-liter 4-cilinder-benzinemotor die werkt volgens de Atkinson-cyclus, aan een lichtere, compactere elektromotor met een hogere vermogensdichtheid dan zijn voorganger. Het totale systeemvermogen bedraagt 218 DIN pk/160 kW en een gecombineerd brandstofverbruik volgens WLTP van 5,3 l/100 km is haalbaar.

De 2.5-liter motor is gloednieuw en is voorzien van een snelleverbrandingstechnologie die hem tot de thermisch meest rendabele motor in een productiewagen maakt (met een thermisch rendement van wel 41% bij een specifiek vermogen in het topbereik). Het resultaat is meer vermogen zonder een toename van de uitstoot of het verbruik. Kenmerken die bijdragen tot deze resultaten zijn onder andere rechte inlaatpoorten, scherpere klephoeken en klepzittingen die zijn behandeld met laser-cladding. Een oliepomp met variabel debiet, meergaatsinjectoren, een elektrische, intelligente variabele inlaatkleptiming (VVT-iE) en een variabel koelsysteem dragen ook bij aan het warmte- en verbrandingsmanagement van de motor. Niet minder dan 60 prototypes werden gebouwd om tot optimale prestaties te komen. Daarvoor werden meer dan 10 miljoen kilometer aan testritten uitgevoerd.

De nieuwe aandrijfas is specifiek ontworpen voor de 2.5-liter motor en heeft een meerassige opstelling van de elektromotoren in plaats van de eerdere coaxiale opstelling. Hierdoor is de totale lengte van de unit bijna 30 mm korter. De traditionele planeetwieltransmissie is vervangen door een tandwiel op een parallelle as en een multifunctioneel tandwielsysteem dat het vermogen verdeelt, en dat een satellietwiel, een parkeertandwiel en een tegenovergesteld draaiend tandwiel in één compacte unit combineert.

De Ni-MH-accu die de elektromotor van stroom voorziet, is verplaatst van de koffer naar een plek onder de achterbank. Dit werd mogelijk gemaakt door de 120 mm lagere batterijhoogte en het gebruik van een compacter koelingsysteem. Het verplaatsen van de batterij naar de plek onder de achterbank zorgt niet alleen voor meer ruimte in de kofferbak, maar verbetert ook de gewichtsverdeling voor-achter van de wagen, wat weer zorgt voor een beter weggedrag.

De ES 300h heeft een aantal nieuwe kenmerken om het algemene rijplezier te verbeteren. Het hybride controlesysteem is ontworpen voor een meer lineaire acceleratiecurve. Dit werd gerealiseerd door het motortoerental beter af te stemmen op de voertuigsnelheid, waardoor het 'elastiek'-effect, dat vaak wordt geassocieerd met hybride systemen, wordt gereduceerd. Wanneer de Sportmodus wordt ingeschakeld, wordt de acceleratie nog pittiger door een hoger koppel bij lage snelheden. Bovendien kunnen de schakelpeddels worden gebruikt om door zes gesimuleerde versnellingen te schakelen voor nog meer controle.

CHASSIS- EN OPHANGINGSINNOVATIES VOOR EEN UITSTEKEND RIJGEDRAG EN COMFORT EN EEN PERFECTE WEGLIGGING

  • Dynamische prestaties van de ES op basis van het nieuwe GA-K-platform met voorwielaandrijving

  • Nieuw design van de ophanging met Dynamic Control Shocks (schokdempers met dynamische regeling), voorzien van de allereerste ultra-low velocity valve ter wereld (hydraulisch ventiel t.b.v. olie die zich zeer traag in de schokdemper verplaatst)

  • Electric Power Steering met zeer veel feedback gevende tandheugelbekrachtiging

  • Uitgebreide chassistests, zowel op Europese wegen als op hoge snelheid op racecircuits

Het ingenieursteam voor de nieuwe Lexus ES, onder leiding van hoofdingenieur Yasuhiro Sakakibara, had een duidelijk doel: het imago van het model wijzigen. Dit betekende dat een sedan die in de eerste plaats bekendstaat om zijn comfort en stilte moest worden veranderd in een wagen die evenzeer in staat is om een best-in-class rijgedrag en vermogen te bieden dat voelbaar en hoorbaar is.

Volgens Sakakibara is deze ES gebouwd om aanzienlijk betere prestaties te leveren dan al zijn voorgangers. Hij zegt: 'We wisten dat deze ES responsief moest aanvoelen en gemakkelijk moest zijn om mee te rijden, op welk wegdek ook. Dat kon alleen worden gerealiseerd met een stevige basis.'

Het uitgangspunt was het nieuwe GA-K-platform. Het is een uitzonderlijk stijf chassis met voorwielaandrijving dat qua torsiestijfheid de concurrentie aankan met het achterwielaangedreven GA-L-platform dat wordt gebruikt voor de LC-coupé en de LS-sedan. Verschillende soorten hoogwaardig staal reduceren het gewicht in vergelijking met de vorige platforms, terwijl verbeteringen zoals een nieuwe multi-link achterwielophanging, op de tandheugel gemonteerde elektrische stuurbekrachtiging en een V-vormige versterking achter de achterbank de ingenieurs de flexibiliteit gaven om de ES op een nieuwe manier nauwkeurig te tunen.

Het chassisteam streefde naar een gevoel van vertrouwenwekkende voorspelbaarheid in combinatie met een snelle respons op elk ogenblik.

OPHANGING DIE ZICH AANPAST AAN ZIJN OMGEVING

Uitgaande van een stevige basis kon Sakikabara's team zich richten op het ontwikkelen van een ophanging die zo kon worden afgesteld dat deze zowel uitzonderlijk comfort als een precies weggedrag kon garanderen. Het uiteindelijke ontwerp maakt gebruik van MacPherson-veerpoten vooraan en multi-link set-ups met overlangse wieldraagarmen achteraan, met zowel voor- als achteraan stabilisatorstangen.

Yoshiaki Ito, de hoofdtestbestuurder, beschrijft het verbeterde niveau van de ES en het verfijnde comfort als volgt: 'We willen dat elk soort bestuurder het gevoel van volledige controle heeft wanneer hij plaatsneemt achter het stuur van een ES. Het betreft een comfortniveau dat verder gaat dan alleen soepel rijgedrag.'

Hoewel het ontwerp van de ophanging vooraan vergelijkbaar is met dat van de vorige ES zijn er een aantal aanpassingen gedaan om de algemene responsiviteit te verbeteren. De hoek van de veerpoot zelf is herzien, zodat deze beter is uitgelijnd met de belastingsvector van het wiel om zo de rijkwaliteit te verbeteren, terwijl een toename van de naspoorhoek (+2 graden) en naspoorafstand (+8 mm) de stabiliteit rechtuit verbetert. De nieuwe Dynamic Control-schokdempers reageren op zelfs de allerkleinste oneffenheden dankzij een niet-overlappend hulpventiel waardoor demperolie in beide richtingen kan stromen voordat deze door het hoofdventiel stroomt (zie afzonderlijke paragraaf verderop).

De nieuwe ES F SPORT is uitgerust met een nieuwe adaptieve instelbare vering (Adaptive Variable Suspension), waarover u details kunt terugvinden in het hoofdstuk F SPORT van deze persmap.

Het ontwerp van de achterophanging betreft een multi-link set-up met overlangse wieldraagarm, die ook zijn voordeel doet met de responsiviteit van de nieuwe Dynamic Control-schokdempers. De hogere plaatsing van de overlangse wieldraagarm en een grotere lagerbus geven een betere controle over oneffenheden van de weg. Het verder uit elkaar zetten van de montagebussen van de stabilisatorstang draagt ook bij tot minder rolgedrag.

 
   


Een meer precieze stuurinput wordt geleverd door een nieuw elektrisch stuurbekrachtigingssysteem (Electric Power Steering – EPS) dat op de tandheugel is gemonteerd. In tegenstelling tot de vorige ES, die nog een bekrachtigingsmotor op de stuurkolom had, is bij de nieuwe EPS-set-up de motor direct op de tandheugel aangebracht, wat voor een nauwkeurigere feedback naar het stuurwiel zorgt. De nieuwe lay-out maakt ook een groter instelbereik van het stuurwiel mogelijk, met 30 mm meer kantelbereik en 40 mm meer telescopisch bereik.

ONGEËVENAARDE VEILIGHEIDSVOORZIENINGEN MET HET LEXUS SAFETY SYSTEM +, BEVESTIGD DOOR DE EURO NCAP-TESTPROCEDURES

  • De ES behaalt een 5-sterrenscore en een van de hoogste gemiddelde scores bij de Euro NCAP-veiligheidstests, onder de strengere testcriteria van 2018 van de organisatie.

  • Aanzienlijk verbeterd Lexus Safety System + met extra functies voor de detectie van fietsers en de detectie van voetgangers 's nachts.

  • Lexus CoDrive biedt SAE-niveau 2 qua bestuurdersassistentie

  • Zeer stijve carrosserie dankzij het gebruik van het nieuwe Global Architecture-K-platform

De binnen het segment toonaangevende kwaliteit van de veiligheidsvoorzieningen van de gloednieuwe Lexus ES is onafhankelijk bevestigd in officiële, onafhankelijke Euro NCAP-tests. Het model behaalde de maximale score van vijf sterren, een van de hoogste gemiddelde scores die de organisatie registreerde met toepassing van haar strengere beoordelingscriteria van 2018.

De sleutel tot de uitstekende veiligheidsprestaties van de ES is de laatste versie van het Lexus Safety System +, een geavanceerd pakket actieve veiligheidstechnologieën (standaard op alle versies van het model die worden verkocht in West- en Centraal-Europa). De ontwikkeling van het Lexus Safety System+ toont de betrokkenheid van het merk aan om ervoor te zorgen dat de voordelen van geavanceerde veiligheidstechnologieën niet beperkt blijven tot topklassemodellen met de allerhoogste specificaties, maar op alle modellen beschikbaar zijn.

Dankzij de recentste versie van het Lexus Safety System +, zoals geïntegreerd in de nieuwe ES, ontstaan er nieuwe mogelijkheden en neemt het aantal rijscenario's toe waarin het systeem extra waarschuwingen en beveiligingen kan bieden om ongevallen te helpen voorkomen. De nieuwe kenmerken omvatten de detectie van fietsers (overdag) en de detectie van voetgangers (ook 's nachts) als onderdeel van het uitgebreide Pre-Collision System (PCS).

Het PCS kon al voertuigen en voetgangers op het traject van de wagen detecteren, maar nu pakt PCS ook een van de thans meest voorkomende ongevallenscenario's op de weg aan met de detectie van fietsers. Het systeem werd verder verbeterd om voetgangers ook 's nachts te kunnen detecteren. Dit werd gerealiseerd door de gevoeligheid en het dynamische bereik van de radar te verhogen.

De combinatie van een dynamische cruisecontrol (Dynamic Radar Cruise Control) en een rijstrookvolgsysteem (Lane Tracing Assist) komt overeen met een automatisch rijhulpsysteem (automated driver support) van niveau 2 (zoals gedefinieerd door de Society of Automotive Engineers) – dit type rijhulpsysteem heeft tot doel de veiligheid te verhogen terwijl de bestuurder de controle over het voertuig behoudt.

Een andere nieuwe veiligheidsfunctie in de ES is een adaptief grootlichtsysteem met twee fasen (Adaptive High Beam System - AHS). Dit schakelt het grootlicht niet alleen automatisch aan of uit voor de bestuurder, maar heeft ook een aparte lichtcluster met 24 leds, met aanpasbaar lichtpatroon voor een beter verlichtingsbeeld zonder verblinding van tegenliggers.

De nieuwe ES is ook voorzien van indrukwekkende passieve veiligheidsvoorzieningen, gebaseerd op de kwaliteit van het zeer stijve, nieuwe GA-K-platform (Global Architecture - K). In het interieur worden de inzittenden door niet minder dan 10 airbags beschermd.

EEN BUITENGEWOON MEESLEPENDE AUDIO-ERVARING, MET MARK LEVINSON PUREPLAY

  • Mark Levinson PurePlay-systeem met 17 luidsprekers, voor een nieuwe dimensie in meeslepende audiokwaliteit

  • De prestaties van het systeem zijn te danken aan een accuraat geluidsbeeld, het gebruik van luidsprekers van topklasse en geavanceerde afstemmings- en decompressietechnologieën.

  • De nieuwe ES is de eerste wagen waarin een Mark Levinson PurePlay-systeem wordt toegepast.

  • Pioneer-audiosysteem met 10 luidsprekers, eveneens ontworpen voor het interieur van de nieuwe ES

Het PurePlay-concept van Mark Levinson maakt zijn debuut in een Surround Sound-systeem met 17 luidsprekers, speciaal ontworpen voor de gloednieuwe Lexus ES. De architectuur ervan is een primeur en werd ontwikkeld om elke passagier in de wagen te omringen met de krachtigste, meest nauwkeurige en puurste audioervaring aller tijden.

PurePlay maakt gebruik van verschillende unieke technieken om een uitstekende geluidskwaliteit te bieden in de wagen, waaronder een accuraat geluidsbeeld, het gebruik en de specifieke plaatsing van luidsprekers van topklasse en ongeëvenaarde afstemmings- en decompressietechnologieën.

Het fluisterstille interieur van de ES is de ideale omgeving om te genieten van de kwaliteit van het systeem. Mark Levinson was van meet af aan betrokken bij het concept voor de nieuwe wagen, zodat al in dit stadium kon worden gewerkt aan een optimale geluidskwaliteit in het interieur.

De serie luidsprekers – twee meer dan in de ES van de vorige generatie – omvat 14 3.5" UnityTM-speakers, geplaatst op zeven locaties in het interieur, in een lijn vanaf het dashboard en langs de bovenkant van de deurpanelen, zodat de bestuurder en de passagiers volledig worden omringd.

Door de luidsprekers op schouderhoogte te plaatsen, verbetert de akoestiek en ontstaat er een synergie van klanken. Deze perfect op het timbre afgestemde locaties zorgen voor een consistente klankkleur tussen alle midrange luidsprekers en tweeters, zodat effectief twee identieke klankbeelden ontstaan voor de passagiers vooraan en achteraan. Het gevolg hiervan is dat iedereen in de wagen wordt omgeven door geluid, wat een luisterervaring oplevert die op elke plek in de wagen hetzelfde is.

Het systeem omvat verder twee elliptische 9"-luidsprekers in de voorportieren en een krachtige 10"-subwoofer – de grootste die ooit in een productieauto van Lexus is gemonteerd – achter de achterbank. Tevens is er veel aandacht besteed aan gedetailleerd design, waarbij de zichtbare luidsprekerroosters zijn voorzien van een organisch patroon, geïnspireerd door de nerven van een blad.

Mark Levinson maakt gebruik van indrukwekkende technologie voor zowel een superieure reproductiekwaliteit als energie-efficiënte prestaties. Dit omvat het nieuwe Quantum Logic Surround, dat bijdraagt aan een accuraat en vol akoestisch geluidsbeeld en een kristalheldere geluidsdefinitie. Het audiosysteem van de ES doet ook zijn voordeel met ClariFi 2.0, dat geluid zo natuurgetrouw mogelijk weergeeft, in het bijzonder bij muziekbronnen van lage kwaliteit, bijvoorbeeld sterk gecomprimeerde digitale bestanden.

Los van de technologie blijft het menselijk oor een onmisbaar instrument: het systeem van de ES is tot in de puntjes afgestemd door een team van akoestische experts/ingenieurs met een uitzonderlijk gehoor. Hun gave en kundigheid zorgden ervoor dat het geproduceerde geluid de authentieke gevoelsmatige kwaliteit van de afgespeelde muziek oproept.

PIONEER-AUDIOSYSTEEM OP MAAT

De nieuwe ES is ook verkrijgbaar met een audiosysteem met 10 luidsprekers, dat specifiek voor de wagen werd ontworpen door Pioneer. Het systeem is voorzien van een aantal geavanceerde technologieën voor een accurate reproductie van elke geluidsbron, waarbij een levensecht muzikaal panorama onstaat dat een nieuwe dimensie van genot toevoegt aan elke rit.

De digitale signaalverwerkingstechnologie van Pioneer kan uit gecomprimeerde MP3-audiobestanden een geluid van CD-kwaliteit produceren, met een kristalheldere klanken, zelfs bij laag volume.

De architectuur omvat 3,5" CST-luidsprekers links en rechts van het dashboard, die een tweeter en een middentonenluidspreker combineren. Een enkele bron wordt dus gebruikt om het volledige bereik van middentonen tot hoge tonen weer te geven, waardoor stemmen realistisch worden gereproduceerd. Het is alsof de artiest live voor de luisteraar staat te zingen.

De luidsprekers zijn onder een optimale hoek geplaatst om een dynamisch en rijk klankbeeld te creëren, waarbij de klank op een efficiënte manier bij de luisteraar komt, zowel direct als indirect via de weerkaatsing tegen de ruiten. Het resultaat is een breed, diep driedimensionaal geluid.

DE ALLEREERSTE ES F SPORT ALLER TIJDEN

  • De eerste generatie van de ES waarvan F SPORT-versies leverbaar zijn

  • Exclusieve sportthema-styling en uitrustingskenmerken

  • Binnenbekleding geïnspireerd door de traditionele Japanse katana-zwaardsmeedtechnieken

  • Adaptieve, instelbare vering (Adaptive Variable Suspension) en extra rijmodi Sport S en Sport S+ voor een meer opwindende rijervaring

De ES van de zevende generatie is de eerste in de geschiedenis van de luxesedanmodellen die leverbaar is als een Lexus F SPORT-model. De versie onderscheidt zich door exclusieve exterieur- en interieurdesignkenmerken met sportthema, velgenkleur en uitrustingskenmerken.

Naast de sportieve looks, doet de ES F SPORT ook zijn voordeel met een speciale chassistuning en de integratie van adaptieve, instelbare vering (Adaptive Variable Suspension - AVS). Het resultaat is een opwindendere rijervaring, zonder dat dit ten koste gaat van het comfort en raffinement die inherent zijn aan de traditionele kwaliteit en het karakter van de ES.

EXCLUSIEVE F SPORT-DESIGNELEMENTEN EN -INTERIEURUITRUSTINGEN

De ES F SPORT is in een oogopslag te herkennen aan tal van sportieve details, als aanvulling op de lage, in het oog springende lijnen van de wagen. Het maatwerk voor de auto omvat een fijn netwerkpatroon voor de typerende spijlengrille, opgebouwd uit in elkaar grijpende 'L'-vormen in een pikzwart frame.

Hetzelfde zwarte lijstwerk vinden we ook terug bij de achterlichtclusters, terwijl de F SPORT bovendien voorzien is van een discrete, in de kofferklep geïntegreerde spoiler, een onderbumperpaneel achteraan en F SPORT-emblemen.

Het model is uitgerust met 19" gesmede lichtmetalen velgen, qua design vergelijkbaar met die van de Lexus LC-coupé. Voor de F SPORT-modellen zijn er twee exclusieve kleuren verkrijgbaar – Heat Blue en F White – als aanvulling op het bijzonder energieke design.

Het interieur heeft sportstoelen met een F SPORT-embleem in reliëf vooraan en opvallende nieuwe aluminium Hadori-sierlijsten, geïnspireerd door de traditionele Japanse katana-zwaardsmeedtechnieken (zie aparte paragraaf verderop). Het stuurwiel en de versnellingspook van de F SPORT zijn bekleed met zacht, geperforeerd leder en de pedalen zijn sportief uitgevoerd in aluminium. De lederen bekleding kan exclusief voor de F SPORT ook besteld worden in de gedurfde kleur Flame Red.

F SPORT MET EXTRA FUNCTIES OM DE WAGEN ONDER CONTROLE TE HOUDEN

Voor nog meer dynamische prestaties is de ES F SPORT uitgerust met adaptieve, instelbare vering (Adaptive Variable Suspension – AVS) in plaats van schokdempers met dynamische regeling (Dynamic Control Shocks), zoals op de andere versies. Het systeem is vergelijkbaar met het systeem dat werd geïntroduceerd op de LC-coupé en biedt 650 niveaus van automatische, naadloze aanpassing van de dempingskracht voor elk wiel om een optimaal rijgedrag en een precieze controle op elk wegdek te garanderen.

De aanpassingen gebeuren op basis van informatie van sensoren die zowel de lineaire als de verticale G-krachten meten, van de voertuigsnelheid, de stuurhoek, het giermoment en de druk in de hoofdremcilinder, en op basis van informatie van de motorregeleenheid en de antislipcontrolecomputer.

Het AVS-systeem biedt de extra instellingen Sport S en Sport S+ voor het rijmodusselectiesysteem. De gasrespons en het transmissieprogramma worden snediger in de modus Sport S, terwijl voor een nog sportiever rijgedrag in de modus Sport S+ de gasaanname-, transmissie- en stuurparameters worden aangepast in combinatie met de instelbare schokdempers.

Geïnspireerd door de hoogstaande tradities van de Japanse zwaardsmeedkunst

Lexus staat bekend om het vloeiend combineren van hedendaagse styling en materialen met het vakmanschap en de esthetiek uit de Japanse traditie. Dit is ook het geval bij de nieuwe aluminium Hadori-sierlijsten die exclusief zijn voor de ES F SPORT. Deze zijn geïnspireerd op de eeuwenoude methode van het polijsten van het lange, gebogen lemmet van de katana, het zwaard van Japans bekende shogun-krijgsheren.

Designer Toshihide Maseki rekruteerde experts in het oude ambacht om met de hand een prototype te vervaardigen. Dit werd vervolgens gedupliceerd met machinale technologie, tot en met het vatten van de minutieuze, willekeurige lijntjes die de techniek zijn speciale, ambachtelijke look geven.

Maseki legt het uit: "Hoewel verfijning een belangrijke kwaliteit is bij vakmanschap is een product niet compleet zonder de toevoeging van meer menselijke, meer instinctieve elementen die niet gebaseerd zijn op een eenvoudige berekening. Machinaal vervaardigd zijn, maar toch ook ambachtelijk, verfijnd zijn maar toch een zekere impact hebben – dit lijken contrasterende elementen, maar na veel vallen en opstaan zijn we er uiteindelijk toch in geslaagd om deze combinatie te realiseren."

Gedreven door intuïtie: Lexus maakt de allereerste filmadvertentie ter wereld, waarvan het script volledig is opgesteld door AI

Lexus nam een pioniersrol op zich met de release van de allereerste advertentie ter wereld waarvan het script volledig was opgesteld door artificiële intelligentie (AI), onder regie van een met een Oscar bekroonde regisseur.

Het 60 seconden durende filmpje, 'Driven by Intuition' (gedreven door intuïtie) vormt een sleutelonderdeel van de introductiecampagne van de nieuwe Lexus ES-directiesedan in Europa. De video werd gemaakt met behulp van een speciaal ontwikkelde AI-scriptschrijver, door Lexus ontwikkeld in samenwerking met het creatieve bureau The&Partnership London en de technische partner Visual Voice. IBM Watson werd gebruikt om een reeks externe audio, tekst en visuele gegevens te analyseren.

Het verhaal werd tot leven gebracht door Oscar-winnend regisseur Kevin Macdonald, die onder meer 'The Last King of Scotland', de biopic 'Whitney', over Whitney Houston, en de Oscar-winnende documentaire 'One Day in September' op zijn palmares heeft staan.

Deze allereerste samenwerking ter wereld tussen AI en een beroemd vakman was gericht op het verkennen van de grenzen van een volmaakte samenwerking tussen mens en machine. Daarbij werd onderzocht hoe belangrijk intuïtie is in de relatie tussen beide om zo de levendige eigenschappen van de nieuwe Lexus ES-directiesedan onder de aandacht te brengen.

Het resultaat is een aantrekkelijk kort drama dat het verhaal vertelt van een meester-vakman bij Lexus die zijn noeste arbeid tot een goed einde brengt en de nieuwe Lexus ES dan moet laten gaan, waarna deze bij een crashtest dreigt te worden vernield.

Op het cruciale ogenblik grijpt het automatische noodremsysteem van de wagen echter in om de botsing te voorkomen, wat de waarde en doeltreffendheid van de in de wagen geïntegreerde, intuïtieve technologie aantoont.

Vincent Tabel, Senior Manager Brand and Communications bij Lexus Europe, weet hierover het volgende: "Hier bij Lexus houden we ervan om de grenzen van technologie en design steeds te verleggen; dat is de reden waarom we iets volledig anders wilden – een primeur – voor de introductie van de nieuwe Lexus ES."

"De ES is zowel intuïtief als innovatief en we wilden dat dit in de advertentie tot uitdrukking zou komen. Het uiteindelijke filmpje overtreft onze verwachtingen van de mogelijkheden van AI, van de creativiteit tot de in het filmpje gevatte menselijke emotie."