Adem vrij en voel je goed in je Lexus met nanoe™ X

• Lexus introduceert nieuwe generatie van nanoe™ X1-systeem, een door Panasonic ontwikkelde technologie, in alle modellen
  • Diffusietechnologie met waterdeeltjes van nanoformaat zorgt voor schonere, gezondere omgeving in de auto
  • Remt virussen, bacteriën, pollen en schimmels en vermindert geuren
  • Stopt vochtverdamping voor een gladde, goed gehydrateerde huid
  • Nieuwe nanoe X levert 10 keer zoveel reactieve bestanddelen in vergelijking met de vorige versie

Als het gaat om luchtkwaliteit maakt Lexus zich niet alleen zorgen over de emissies van auto’s, maar zorgt het er ook voor dat het interieur van zijn auto’s zo zuiver mogelijk blijft. Om een schoon en gezond binnenklimaat te behouden en het welzijn van alle inzittenden te beschermen, introduceert Lexus de volgende generatie van nanoe: nanoe X. Deze door Panasonic ontwikkelde technologie is onzichtbaar voor het menselijk oog, maar onderdrukt op effectieve wijze potentieel schadelijke en onaangename deeltjes.

Het wetenschappelijke principe is eenvoudig: watermoleculen met microscopische hydroxylradicalen worden in de luchtstroom gebracht. Deze kunnen virussen, bacteriën, pollen en andere allergenen remmen en de verspreiding van schimmel tegengaan. Ze kunnen ook nare geurtjes wegnemen en houden de verdamping van vocht tegen, waardoor de huid en het haar worden gehydrateerd.

De nieuwe generatie nanoe X-technologie werd in 2021 voor het eerst geïntroduceerd in de Lexus ES directiesedan. ​ Ze is nu ook beschikbaar op de nieuwe UX, de nieuwe generatie RX en de compleet nieuwe RZ als onderdeel van het Lexus Climate Concierge-systeem. Andere modellen volgen in 2023.

De doeltreffendheid van nanoe X is onafhankelijk getest door organisaties en academische instanties over de hele wereld2. Laboratoriumonderzoek heeft bijvoorbeeld aangetoond dat nanoe X in één uur meer dan 99% van de virussen en bacteriën kan remmen en de geurintensiteit met een factor 1,8 kan verminderen.

De nieuwe nanoe X-technologie is een belangrijke ontwikkeling van de oorspronkelijke nanoe-technologie die eerder in auto’s van Lexus werd gebruikt. Een veel groter effect is bereikt dankzij een tienvoudige toename van het aantal hydroxylradicalendeeltjes dat wordt uitgestoten: van 480 miljard per seconde tot 4,8 biljoen.

Hydroxylradicalen komen veel voor in de natuur en worden nu gebruikt om de luchtkwaliteit in gesloten ruimtes, zoals voertuigen, werkplekken en openbare ruimtes, te verbeteren. Nadat ze zijn vrijgekomen, reageren ze met elementen in de atmosfeer. Dit is een natuurlijk proces waardoor ze de groei van verontreinigende stoffen kunnen remmen. Deze worden afgebroken en hun schadelijke effecten worden geneutraliseerd. Hiertoe behoren gevaarlijke stoffen in PM2,5-deeltjes.

De voordelen van deze geavanceerde luchtzuiveringstechnologie kunnen tijdens elke autorit worden ervaren, maar zijn vooral van waarde in sterk vervuilde stedelijke gebieden. ​ De voordelen zullen ook worden gewaardeerd wanneer dagelijks verschillende passagiers worden vervoerd. Hierbij kan het gaan om particuliere huurauto’s, bedrijfswagenparken met meerdere gebruikers en auto’s die worden gebruikt om groepen kinderen van en naar school te brengen.

1nanoe™ merken zijn handelsmerken van Panasonic Holdings Corporation

2 Japans en internationaal onderzoek en academische tests, waaronder het Japan Food Research Laboratory. Volledige informatie en referentiedocumenten zijn beschikbaar op Evidence | Verification | All about nanoeX | nanoeX | Panasonic UK & Ireland.

Lifestyle