ADAC Ecotest: Lexus ES 300h in praktijk beste score in zijn klasse

• Gemiddeld verbruik in de praktijk volgens ADAC: 5,5 l/100 km
  • Hybridetechnologie nog zuiniger in de stad: 4,3 l/100 km
  • Als enige in zijn segment: 4 sterren voor de Lexus ES 300h

De Lexus ES 300h heeft tijdens de ADAC Ecotest 2019 een gemiddeld benzineverbruik van slechts 5,5 l/100 km gerealiseerd. Deze meting is onderdeel van een beoordeling waarbij auto’s moeten laten zien hoe ze in de praktijk op milieuaspecten scoren. De ES 300h scoorde daarbij als enige in zijn segment vier sterren en is daarmee goed voor de koppositie in de ‘hogere middenklasse’.

Sinds 2003 helpt de ADAC Ecotest consumenten om de milieuprestaties van auto’s te beoordelen. Alle auto’s worden op dezelfde manier beproefd. Ze krijgen sterren toegekend op basis van praktijktests waarbij de uitstoot van schadelijke gassen (koolstofmonoxide (CO), koolwaterstoffen (HC), stikstofoxide (NOx) en fijnstof) wordt gemeten. Ook de uitstoot van kooldioxide CO2 wordt beoordeeld. Hoe gunstiger de emissiewaarden, des te hoger het aantal sterren dat de desbetreffende auto krijgt (maximaal 5). De Lexus ES 300h kreeg als enige in zijn klasse vier sterren, de hoogste score van alle deelnemers in zijn klasse.

Slimme hybride-technologie: laag verbruik

De CO2-uitstoot van een auto heeft een directe relatie met het brandstofverbruik. Bij de ADAC Ecotest wordt het verbruikscijfer bepaald door metingen op testbanken en op de openbare weg. In de Lexus ES 300h gaat een 2,5-liter benzinemotor een samenspel aan met een elektromotor (systeemvermogen 218 pk/160 kW). Hoe efficiënt die combinatie is, blijkt uit het gemiddelde verbruikscijfer dat bij de test werd vastgesteld: 5,5 l/100 km. In de stad profiteert de ES 300h maximaal van zijn slimme, zelfopladende hybridetechnologie. Hier kwam het gemiddelde verbruik zelfs uit op 4,3 l/100 km.

Tot wel 50% van de rijtijd 100% elektrisch

Zelfopladende stekkerloze hybride-modellen van Lexus kunnen tot wel 50 procent van de totale rijtijd in de stad in elektrische modus (emissievrij) rijden. Ongeacht de lengte van de rit.

De in 1903 opgerichte ADAC is de belangrijkste Automobielclub van Duitsland. Met 20 miljoen leden is het de grootste organisatie in zijn soort in Europa. De volledige uitslag van de ADAC Ecotest 2019 is hier te vinden.

OVER LEXUS

Lexus, dat in 1989 werd opgericht, verwierf wereldwijde faam door zijn streven naar perfectie, onberispelijke kwaliteit en gesofistikeerde hoogtechnologische inhoud, alsook door zijn unieke concept van complete klantenservice. Lexus is vandaag de eerste – en enige – prestigeconstructeur die een volledig gamma zelfopladende hybride modellen aanbiedt, bestaande uit de CT200h, de IS300h, de ES300h, de LS500h, de UX250h, de NX300h, de RX 450h, de RX 450h L, de RC300h, de RC-F, de LC500h en de LC500. In België bestaat verkoop van Lexus voor 99,9% uit zelfopladende hybride wagens.

Voor meer informatie kunt u terecht op

lexus.be

press.lexus.be