WERELDPREMIÈRE VAN DE VOLLEDIG NIEUWE LEXUS LC 500H MET NIEUW MEERFASIG HYBRIDESYSTEEM EN GLOEDNIEUW PLATFORM

  • Dynamische luxe: een elegantere, meer evocatieve en vloeiende interpretatie van Lexus' designtaal 'L-finesse'
  • Gloednieuw meerfasig hybridesysteem verzekert opwindende prestaties en hogere efficiëntie
  • Ultrastijf maar licht koetswerk en meerpuntsophanging voor een nauwkeurig rijgedrag

De stijl, de prestaties en het vakmanschap van de nieuwe Lexus LC 500, die op het internationale Noord-Amerikaanse autosalon 2016 werd onthuld door Akio Toyoda, positioneren hem als de topcoupé van het Lexus-gamma.

De LC, die zich inspireert op de LF-LC concept-car die met succes werd voorgesteld in 2012, is het resultaat van een volledig nieuwe ontwikkelings- en designrichting. Hij legt daarmee de fundamenten voor een nieuwe fase in de geschiedenis van Lexus.

Na de wereldpremière van de LC 500 met V8-motor introduceert Lexus nu de volledig nieuwe LC 500h, met 's werelds eerste meerfasige hybridesysteem, een nieuwe generatie van hybridemotoren ontworpen voor meer performante voertuigen.

 

Verleidingskracht en technologisch design

Door avant-gardistische elegantie aan dynamische coupéproporties te koppelen, blijft de verleidelijke vormgeving van de nieuwe LC 500h perfect trouw aan de centrale designelementen, de proporties en de visuele dynamiek van de bekroonde LF-LC concept-car waarvan hij is afgeleid.

De LC 500h werd overtrokken door een glamoureus koetswerk dat blijk geeft van een uiterst evocatieve, vloeiendere interpretatie van Lexus' designtaal L-finesse.

De lange wielbasis (2.870 mm), de compacte overhangen vooraan (920 mm) en achteraan (970 mm) en de opvallend lage motorkap geven de coupé een atletisch profiel. Die indruk wordt nog versterkt door de vloeiende daklijn die vanaf de centrale positie van de inzittenden schuin toeloopt en zo een uniek silhouet creëert dat de mens centraal stelt.

De voor- en achtervleugels, die plaats bieden aan brede velgen met een grote diameter lopen verder naar buiten, terwijl de deuren naar binnen werden getrokken om een krachtige, driedimensionale vorm te creëren. In bovenaanzicht ontstaat zo een nieuwe, spoelvormige architectuur die verwijst naar het merktypische radiatorrooster.

Vooraan kreeg de jongste interpretatie van dat spoelvormige radiatorrooster een chroomafwerking en een radicaal nieuw roosterpatroon met variabele visuele spanning. De unieke lichtsignatuur van de LC 500h combineert onafhankelijke pijlpuntvormige dagrijlichten (DRL) met drievoudige ledkoplampen en ultracompacte afmetingen die hebben bijgedragen om de lage motorkaplijn en korte overhang vooraan te behouden.

Achteraan loopt de vloeiende daklijn spits toe tussen de brede, gespierde wielkasten om de brede en stabiele uitstraling van de LC 500h kracht bij te zetten. De signatuur van de achterlichten is al even uniek: een reeks alsmaar sterker brandende L-vormige ledlampen creëert een uitzonderlijke driedimensionale indruk.

Ook het uitstekende rijgedrag van de LC 500h komt tot uiting in subtiele en tegelijk functionele aerodynamische details. Zo verbetert een ventilatie in de voorste en achterste wielkasten de stabiliteit bij hoge snelheden, terwijl een diffuser en actieve achterspoiler de luchtstroom achteraan regelen bij een sportieve rijstijl.

De nieuwe LC 500h wordt verkrijgbaar met op maat ontworpen gegoten lichtmetalen velgen van 20 duim en gesmede lichtmetalen velgen van 20 of 21 duim.

 

Rijplezier en comfort

Het volledig nieuwe interieurdesign van de LC 500h weerspiegelt het designthema van dynamische luxe met een interieur dat de elegantie, kwaliteit en verfijning van een hoogstaande Lexus-coupé combineert met een uitzonderlijk rijplezier en comfort voor alle inzittenden.

Terwijl de ruimte voor de voorpassagier ontworpen is met het oog op een maximale breedte vooraan om een comfortabele en aangename ruimte te creëren, werd de rijhouding minutieus uitgekiend. Dit om bij te dragen tot een meeslepende rijervaring en om het zelfvertrouwen van de bestuurder te verhogen dankzij een intuïtieve bedieningslay-out en uitmuntende ergonomie.

Het heuppunt van de bestuurder bevindt zich zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt van de coupé, wat de feedback van de auto aan de bestuurder maximaliseert. Ook werden de steunprestaties van de zetels verbeterd door extra aandacht te besteden aan het design van de dwarsdoorsnede.

Er ging bijzondere aandacht naar het design van het nieuwe stuur. Dat kreeg een nieuwe vorm over de hele omtrek om in te spelen op verschillen in grip en polsdraaiing tijdens het rijden. De nieuwe, grotere magnesium schakelhendels werden ontworpen voor een positievere handeling en liggen nog beter binnen handbereik.

Alle informatieschermen werden in volgorde van belangrijkheid opgesteld zodat de belangrijkste schermen zo dicht mogelijk bij het gezichtsveld van de bestuurder staan. Het instrumentenbord zelf omvat verschillende innovatieve wijzerplaten met bewegende centrale ring uit de LFA. De middenconsole kreeg een touchpad van de nieuwste generatie voor de Remote Touch Interface (RTI).

De LC introduceert het nieuwe multimediapakket 2017 van Lexus. Dat omvat een snellere, meer flexibele software die toekomstige verbeteringen en een bijgewerkte grafische gebruikersinterface mogelijk maakt. Ook worden luisteraars getrakteerd op een uitzonderlijke audio-ervaring in het interieur. Het standaard gemonteerde premiumsysteem van Pioneer kan als optie worden vervangen door een audiopakket van Mark Levinson, dat aan de hoogste eisen van audiofielen beantwoordt.

In het nieuwe interieur geven de kwaliteit en afwerking van de bekleding, het handgestikte leder op de middenconsole en het dashboard en de gordijnvormige deurbekleding in Alcantara blijk van het Takumi-meesterschap en het oog voor detail waarvoor Lexus wereldwijd bekend staat.

 

Meerfasig hybridesysteem

Het meerfasige hybridesysteem werd ontwikkeld met tegengestelde doelstellingen in het achterhoofd. Enerzijds een hybridewagen creëren met een sportievere en meer meeslepende rijervaring door het motortoerental en de gasinput beter op elkaar af te stemmen en anderzijds het best mogelijke evenwicht tussen vermogen en verbruik garanderen.

Het nieuwe meerfasige hybridesysteem combineert de elementen van een klassieke 'full hybrid'-aandrijving – bestaande uit een 3,5-liter V6-benzinemotor, een krachtige elektromotor en een lithium-ionbatterij – met een viertrapsautomaat gemonteerd op de achterkant van de hybridetransmissie.

Elektromotoren genereren een beter acceleratiegevoel dan klassieke motoren en door meer fysieke verhoudingen toe te voegen, wordt het toerental beter afgestemd op de bestuurdersinput. Het resultaat is een veel directere link tussen het gaspedaal en de acceleraties, waardoor de sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan vijf seconden wordt getrokken.

Het 'Lexus Multi Stage Hybrid System' omvat ook een 'M'-modus. Daarmee is de LC 500h de eerste hybridewagen van Lexus die de bestuurder zelf laat schakelen. De 'M'-modus laat bestuurders genieten van directe en responsieve schakelovergangen voor het meest sportieve en meeslepende rijgedrag ooit in een hybridewagen van Lexus.

Een nieuwe, lichte en compacte elektromotor en een lithium-ionbatterij compenseren het gewicht van de bijkomende automatische transmissie. Bovendien weegt het meerfasige hybridesysteem slechts evenveel als de huidige hybrideaandrijving. Een sterk staaltje techniek.

 

Volledig nieuw platform

De nieuwe LC 500h wijdt een nieuwe generatie van meer meeslepende en responsieve voertuigen in. Hij werd dan ook ontworpen om klanten een gevoelig scherpere, meer geraffineerde rijervaring te bieden. Hij combineert het superieure rijcomfort van een sportieve topcoupé met een meeslepend, dynamisch rijgedrag en een diepgaand karakter dat geen enkele eerdere Lexus kan evenaren.

De LC 500h plukt als eerste Lexus de vruchten van het volledig nieuwe, hoogstaande achterwielaangedreven platform van het merk dat deel uitmaakt van de nieuwe wereldwijde GA-L-architectuur voor luxewagens. Het onderstel van deze nieuwe coupé zal als blauwdruk dienen voor de toekomstige achterwielaangedreven Lexus-modellen met de motor voorin.

Het platformdesign ligt aan de basis van zijn dynamische rijgedrag. Van in het begin legden de Lexus-ingenieurs zich toe op wat ze de 'inertiespecificatie' noemen: een zo groot mogelijk deel van het gewicht (inclusief motor en inzittenden) zo laag en centraal mogelijk in het chassis plaatsen.

Het gewicht van de aandrijving bevindt zich achter de vooras (centraal voorin), terwijl erg korte voor- en achteroverhangen de grote banden naar de hoeken van de auto duwen. De velgen zijn geschoeid met runflatbanden die het extra gewicht en de minder goede gewichtsverdeling als gevolg van een volwaardig reservewiel elimineren, terwijl de heup- en hielpunten gevoelig werden verlaagd.

Het zwaartepunt werd verder verlaagd door de introductie van talloze technische innovaties die het koetswerkgewicht van de LC 500h reduceren. Voorbeelden daarvan zijn de aluminium motorkap en spatborden, de aluminium deurpanelen op een structuur van koolstofvezel, de achterklep in koolstof-glascomposiet, de aluminium veerpoten vooraan, de ultracompacte ledkoplampen, de optionele gesmede lichtmetalen velgen en het dak in koolstofvezel.

Het doorgedreven gebruik van strategisch geplaatste koetswerkstructuren in hoogwaardig staal reduceert het gewicht, verbetert de gewichtsverdeling en verhoogt de koetswerkstijfheid. Stuk voor stuk factoren die bijdragen tot een consistent en voorspelbaar rijgedrag evenals scherpere stuurresponsen.

Er werd ook bijzondere aandacht besteed aan de meerpuntsophanging vooraan, die het mogelijk maakte om de erg lage motorkaplijn te combineren met grote velgen.

Het systeem beschikt over twee bovenste en onderste controlearmen met dubbele kogelgewrichten op elke arm. Die opstelling optimaliseert de geometrie van de ophanging om de nauwkeurige beheersing van de bestuurdersinput en wegomstandigheden mogelijk te maken en een nauwkeurigere respons te garanderen.

Door de scherpte van de stuurinrichting en de bewegingen van de ophanging te optimaliseren, werd het opgehangen gewicht tot het minimum beperkt dankzij het gebruik van lichte onderdelen in gesmeed aluminium. Het systeem verzekert bovendien een uitzonderlijke stijfheid bij laterale G-krachten.

Samen garanderen deze chassis- en ophangingsingrepen een bijzonder natuurlijk, lichtvoetig rijgedrag dat scherpe responsen combineert met een onovertroffen evenwicht en rechtuitstabiliteit evenals het rijcomfort dat van een topcoupé van Lexus wordt verwacht.

 

Onovertroffen veiligheidsniveau

De nieuwe LC 500h wordt standaard uitgerust met het ‘Lexus Safety System+’, een reeks nieuw ontwikkelde actieve veiligheidstechnologieën om aanrijdingen in uiteenlopende omstandigheden te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken.

Lexus Safety System+ steunt op een camera en millimetergolfradar voor uitstekende detectieprestaties. Het omvat het Pre-Crash Safety-systeem (PCS) met voetgangerdetectie om ongevallen te voorkomen of de ernst ervan te beperken, een adaptieve snelheidsregelaar voor alle snelheden (All-speed Adaptive Cruise Control), een rijstrookassistent (Lane-Keeping Assist, LKA) en automatische grootlichten (Automatic High Beam, AHB).

 

SPECIFICATIES

Totale lengte: 4.760 mm

Totale breedte: 1.920 mm

Totale hoogte: 1.345 mm

Wielbasis: 2.870 mm

Architectuur: motor voorin, achterwielaandrijving

Overhang V/A: voor: 920 mm, achter: 970 mm

Velgmaat: 1. 21 duim (gesmeed aluminium - optie)

                  2. 20 duim (gesmeed aluminium - optie)

                  3. 20 duim (gegoten aluminium - standaard)

Bandenmaat: 1. voor: 245/40 RF21, achteraan: 275/35 RF21

                  2. voor: 245/45 RF20, achteraan: 275/40 RF20

                  3. voor: 245/45 RF20, achteraan: 275/40 RF20

 

Motortype: hybridemotor 3,45 liter

Cilinderinhoud (cm³): 3.456

Klepmechanisme: 24 kleppen, DOHC, VVT-i

Cilinders: 6

Boring (mm): 94

Slag (mm): 83

Maximumvermogen motor (kW): 220/6.600

Maximumvermogen batterij (kW): 44,6

Batterijtype: lithium

Batterijspanning (V): 310

Batterijgewicht (kg) 50

Totaal maximumvermogen (kW/pk) 264/354

Streefdoel 0-100 km/u (sec.): < 5 sec.

 

Low & high res foto’s kunnen gedownloaded worden via: http://newsroom.lexus.eu

 

Contacteer ons
Stephan Lesuisse Toyota Belgium
Stephan Lesuisse Toyota Belgium
Over Lexus Belgium