LF-FC CONCEPT BLIKT VOORUIT OP TOEKOMSTIG LEXUS-TOPMODEL MET BRANDSTOFCEL

  • Lexus introduceert uiterst krachtige brandstofcelwagen tegen 2020
  •  Vierwielaandrijving met twee motoren in de voorwielen
  •  Geavanceerde gebarenbediening en geautomatiseerde rijtechnologieën

"Lexus wil verrassen en emoties opwekken met dit opvallende design en toekomstgerichte technologie. Voor ons is dit veel meer dan een auto. We willen dan ook verder gaan dan de conventionele verbeelding. De LF-FC belichaamt onze visie op progressieve luxe en toptechnologie voor een niet zo verre toekomst."

Tokuo Fukuichi, directeur van Lexus International

 

De visionaire concept-car Lexus LF-FC (Lexus Future-Flagship Car/Fuel Cell) licht een tipje van de sluier op van de stilistische en technologische weg die de toekomstige topberline van het merk zal inslaan.

In het vooronder van de LF-FC Concept ligt een uiterst krachtige brandstofcel die de vier wielen aandrijft. Samen met de gebarenbediening en de autonome rijtechnologieën bevestigt de concept-car het engagement van Lexus om tegen 2020 een brandstofcelwagen in het gamma te hebben.

Lexus is van mening dat brandstofcelvoertuigen met hun oplossingen voor de energie- en emissieproblemen het dichtst in de buurt komen van de ultieme ecoauto. Waterstof is daarbij een ideale, ultraschone energiebron.

Een brandstofcel stoot namelijk geen CO2, NOx of roetdeeltjes uit en genereert enkel waterdamp. Bovendien ligt de energie-efficiëntie dubbel zo hoog als die van de huidige generatie benzine- en dieselmotoren.

Die extreme efficiëntie van een brandstofcelmotor op waterstof bespaart niet alleen energie en kosten, maar staat ook garant voor een groot rijbereik. Tanken gaat bovendien even snel als bij klassiek aangedreven wagens.

Voorts verzekert een brandstofcelaandrijving een uitzonderlijk stille en soepele rijervaring met een minimum aan lawaai, trillingen en schokken, waardoor ze zich perfect leent voor het luxesegment.

De onderneming wil daarbij op doordachte wijze voortbouwen op de bestaande technologie. Die wordt aangepast om ervoor te zorgen dat ze beantwoordt aan de rijervaring die van Lexus' topmodel wordt verwacht.

 

Nieuwe stijlthema's voor het interieur

De LF-FC Concept kiest voor een fris nieuw stijlthema, met een dynamische en geraffineerde schoonheid die de unieke designfilosofie L-finesse belichaamt. Vanuit elke hoek getuigt de berline van een gespierde elegantie die de geest van een echte Grand Tourer ademt.

Een verdere evolutie van het opvallende Lexus-radiatorrooster domineert de neus en wordt geflankeerd door fijne, drievoudige ledkoplampen en zwevende dagrijlichten met pijlpuntmotief. De achterkant valt op door een uniek nieuw lichtdesign dat verwijst naar het zwevende thema van de voorlichten.

In profiel identificeren de fijne glaspartij en vloeiende daklijn de LF-FC als een vierdeurscoupé met sportieve 21" lichtmetalen velgen, afgewerkt in met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP). Zij geven het elegante silhouet van de wagen een extra dosis dynamiek en flair.

 

Interieurdesign met 'aanraakloze' technologie

Het interieur geeft vorm aan de volgende generatie van Lexus-luxe in een royale ruimte die de passagiers omhult met innovatie en comfort, terwijl de bestuurder wordt ondersteund door een uiterst functionele cockpit.

Het interieur met 'zwevende' voorzetels en ruime, kantelbare achterzetels in limousinestijl is uitgevoerd in hoogwaardig anilineleder en echt hout, zoals het een vlaggenschip van Lexus betaamt.

Het innovatieve besturingssysteem van de auto laat zich bedienen met handgebaren. Zo hoeft de bestuurder de aanraakpanelen niet meer aan te raken. Deze toekomstgerichte interface reageert op de natuurlijke bewegingen van mensen en verzekert zo een comfortabele rijervaring.

Beelden van het navigatiesysteem, de airconditioning, het audiosysteem en andere multimediavoorzieningen verschijnen in de zone boven de console. Sensoren detecteren de handbewegingen van de bestuurder en analyseren ze om vervolgens de gewenste handeling uit te voeren.

 

Ultrakrachtige brandstofcelaandrijving

Het hart van de LF-FC is een uiterst krachtige brandstofcel op waterstof. Het systeem steunt op bestaande technologieën, met diverse upgrades om de prestaties en het rijbereik te verbeteren (groter rijbereik dankzij lager verbruik).

Het systeem drijft niet alleen de achterwielen aan, maar stuurt ook vermogen naar de twee wielmotoren vooraan. Hierdoor beschikt de concept-car over een vierwielaandrijving. Het innovatieve aandrijfsysteem garandeert een nauwkeurige koppelverdeling over de voor- en achterwielen, wat bijdraagt tot een superieure stabiliteit bij hoge snelheden en een uitzonderlijk dynamisch rijgedrag.

De strategische plaatsing van de brandstofcel achteraan de wagen, de sturingseenheid vooraan en de T-vormige waterstoftank over de ruggengraat van de auto en voor de achteras, geeft de LF-FC een ideale gewichtsverdeling. Die vertaalt zich in het perfect gebalanceerde weggedrag van een sportieve berline.

 

Geautomatiseerde rijtechnologie

Om bij te dragen tot de doelstelling van het geïntegreerde veiligheidsconcept van Lexus om het aantal verkeersdoden tot nul te herleiden, biedt de LF-FC zijn inzittenden een veilige en efficiënte rijervaring dankzij geautomatiseerde technologieën.

Daartoe introduceert hij het Mobility Teammate Concept, een totaalbenadering voor autonoom rijden die dicht aanleunt bij het systeem uit het Highway Teammate Vehicle. Dat gebruikt een stereocamera, vijf millimetergolven en zes LIDAR's om de volledige omgeving rond de auto in het oog te houden.

Dit systeem - ontworpen om de veiligheid op snelwegen te verzekeren, vermoeidheid tegen te gaan en files te verminderen - automatiseert alle snelweghandelingen zoals invoegen, een rijstrook aanhouden, de snelheid aanpassen, van rijstrook veranderen en inhalen.

 

Low & high res foto’s kunnen gedownloaded worden via: http://newsroom.lexus.eu

Over Lexus Belgium